۱۳۹۸-۱۲-۱۲ - ۸:۵۹

راهنمای ثبت‌نام و خرید لاستیک دولتی

لاستیک‌های دولتی بیشتر برای تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی عرضه می‌شد، اما آنطور که انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرده، مردم می‌توانند به دو روش حضوری و آنلاین لاستیک دولتی بخرند.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ در روش حضوری سهیمه سالانه دو حلقه در نظر گرفته شده و اگر موفق شوید در فروشگاه‌های آنلاین دو شرکت تایر سازی بارز و کویر ثبت نام کنید، می‌توان چهار حلقه لاستیک بخرید. مدارک لازم برای دریافت لاستیک دولتی کارت خودرو و کارت ملی اعلام شده و شخص صاحب خودرو باید برای خرید لاستیک مراجعه کند.

خرید لاستیک دولتی؛ راهنمای ثبت‌نام و خرید اینترنتی لاستیک خودرو

قیمت لاستیک برای پراید در بازار آزاد دست کم جفتی ۵۴۰ هزار تومان است. تازه این صرفا برای لاستیک‌های ایرانی است و قیمت برند‌های خارجی به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. اگر با شنیدن قیمت‌ها حساب و کتابتان به هم ریخته، زیاد نگران نباشید.

شرکت‌های تایرسازی هر روز محصولاتشان را با نرخ مصوب در نمایندگی‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین عرضه می‌کنند که بین ۲۵ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از نرخ روز بازار است. برای مثال لاستیک دولتی مخصوص پراید حلقه‌ای ۱۵۶ و جفتی ۳۱۲ هزار تومان قیمت دارد. اگر خرید حضوری را ترجیح می‌دهید می‌توانید به نمایندگی‌های شرکت‌های تایرسازی داخلی مراجعه کنید. در این حالت می‌توانید سالانه دو حلقه لاستیک دولتی بخرید.

روش راحت‌تر خرید از سامانه‌های فروش آنلاین است که هر روز در یک ساعت خاص بازگشایی می‌شوند. در این حالت سهمیه سالانه هر کد ملی چهار حلقه در نظر گرفته شده است. مداک لازم برای دریافت لاستیک دولتی کارت ملی و کارت ماشین اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت فروش لاستیک دولتی در سامانه‌های فروش آنلاین در همان دقایق ابتدایی به اتمام می‌رسد و بهتر است سر ساعت برای خرید مراجعه کنید. بعد از ثبت سفارش و پرداخت هزینه، لاستیک‌ها بعد از یک هفته به آدرس اعلام شده ارسال خواهد شد.

سهمیه سالانه دو حلقه لاستیک دولتی برای هر خودرو

اگر مشاهده قیمت لاستیک در بازار ناامیدتان می‌کند، می‌توانید روی خرید لاستیک دولتی حساب باز کنید. پیش از این لاستیک‌های دولتی بیشتر برای تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی عرضه می‌شد، اما آنطور که انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرده، مردم می‌توانند به دو روش حضوری و آنلاین لاستیک دولتی بخرند. در روش حضوری سهیمه سالانه دو حلقه در نظر گرفته شده و اگر موفق شوید در فروشگاه‌های آنلاین دو شرکت تایر سازی بارز و کویر ثبت نام کنید، می‌توان چهار حلقه لاستیک بخرید. مدارک لازم برای دریافت لاستیک دولتی کارت خودرو و کارت ملی اعلام شده و شخص صاحب خودرو باید برای خرید لاستیک مراجعه کند. در خرید اینترنتی هم تحویل لاستیک‌ها صرفا با آپلود کارت ملی و کارت ماشین امکان‌پذیر است و در زمان دریافت باید کارت ملی خود را به مامور پست ارائه کنید.

توزیع لاستیک دولتی هر روز در فروشگاه‌های آنلاین

اگر مشکلی با خرید حضوری ندارید، می‌توانید برای دریافت لاستیک دولتی به نمایندگی شرکت‌های تایر سازی مراجعه کنید. فهرست نمایندگی‌های این شرکت‌ها در سایت آن‌ها قابل مشاهده است. باید توجه داشته باشید که ممکن است موجودی لاستیک نمایندگی‌ها در طول روز به اتمام برسد، برای همین بهتر است قبل از مراجعه حضوری با نمایندگی مورد نظر تماس بگیرید.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر می‌گوید هر نماینده مستقیم شرکت‌های تایرساز موظف هستند لاستیک‌ها را به قیمت رسمی یا همان قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بفروشند. اگر گزارشی از تخلف این شرکت‌ها ارائه شود که نماینده‌ای تایر را گران‌تر از قیمت رسمی عرضه کند، برخورد خواهد شد؛ به این صورت که سهمیه آن شرکت قطع می‌شود.

دو شرکت تایر سازی کویر و بارز، امکان خرید آنلاین لاستیک دولتی را فراهم کرده‌اند. به این صورت که شما با مراجعه به سامانه فروش این دو شرکت و بارگذاری تصویر مدارک خودرو و کارت ملی‌تان، امکان خرید سالانه چهار حلقه لاستیک را دارید. در این روش لاستیک با پست به آدرس اعلام شده ارسال خواهد شد و هزینه ارسال آن برای هر حلقه لاستیک، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. آنطور که سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک اعلام کرده، هر روز همزمان با اذان ظهر آغاز می‌شود، اما آنطور که در اطلاعات سامانه فروش یکی از این دو شرکت اعلام شده، زمان ثبت نام از ساعت ۹ صبح هر روز آغاز می‌شود.

هر روز قرار است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد تولیدی این دو شرکت به صورت آنلاین عرضه شود. از آنجا که سامانه ثبت‌نام هر روز بازگشایی می‌شود، اگر در روز اول موفق به خرید لاستیک دولتی نشدید، نیازی به نگرانی نیست و می‌توانید روز بعد دوباره شانس خود را امتحان کنید. تجربه نشان می‌دهد ظرفیت فروش آنلاین لاستیک‌های دولتی در همان دقایق اولیه به پایان می‌رسد و لازم است که سر موقع برای خرید لاستیک اقدام کنید. لاستیک‌ها تا ۱۰ دقیقه در سبد خرید شما باقی می‌ماند تا برای بارگذاری مدارک مهلت داشته باشید، اگر از خرید انصراف دهید، لاستیک انتخاب شده دوباره به ظرفیت فروش برگردانده می‌شود. این لاستیک‌ها با پست به آدرس اعلام شده ارسال می‌شوند و زمان تحویل آن‌ها تا هفت روز کاری بعد از ثبت سفارش اعلام شده است.

خرید لاستیک دولتی؛ راهنمای ثبت‌نام و خرید اینترنتی لاستیک خودرو

قیمت لاستیک‌های دولتی برای خودرو‌های مختلف

لاستیک‌های سایز ۱۳ دولتی که برای پراید و mvm ۱۱۰ مناسب هستند، ۱۵۶ هزار تومان به نرخ دولتی قیمت دارند. پهنای این لاستیک‌ها ۱۶۵ میلی‌متر است و اگر لاستیک اسپرت ۱۷۵ بخواهید، قیمت آن به ۱۶۶ هزار تومان به ازای هر حلقه می‌رسد. با این حساب می‌توان گفت: چهار حلقه لاستیک سایز اصلی پراید برایتان حدود ۶۲۴ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

لاستیک‌های سایز مناسب تیبا با مشخصات ۱۷۵/۷۰R۱۳ عرضه می‌شوند و قیمت آن‌ها کمی از لاستیک پراید گران‌تر است. این لاستیک‌ها ۱۷۰ هزار تومان قیمت دارند و برای ساینا و ریو هم قابل استفاده هستند. چراکه اندازه رینگ این خودرو‌ها یکسان است.

پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، رانا و کوییک دنده‌ای لاستیک‌های سایز ۱۴ با پهنای ۱۸۵ احتیاج دارند. نرخ دولتی این لاستیک‌ها ۱۹۵ هزار تومان است و این یعنی اگر بخواهید چهار حلقه لاستیک برای ماشینتان بخرید، هزینه آن حدود ۷۸۰ هزار تومان خواهد بود. اگر بخواهید سراغ تایر‌های پهن‌تر برای رینگ اسپرت بروید، قیمت لاستیک دولتی سایز ۱۴ با پهنای ۲۰۵ حدود ۲۴۰ هزار تومان به ازای هر حلقه است. با این حساب هزینه خرید چهار حلقه لاستیک به ۹۶۰ هزار تومان می‌رسد.

سمند، زانتیا، رنو ساندرو، تندر ۹۰، ساندرو و برلیانس لاستیک سایز ۱۵ لازم دارند. این لاستیک‌ها با پهنای ۱۸۵ حدود ۲۱۰ هزار تومان قیمت دارند. با این حساب اگر چهار حلقه لاستیک برای ماشینتان بخواهید، باید رقمی حدود ۸۴۰ هزار تومان هزینه کنید. لاستیک‌های سایز ۱۵ پهن‌تر با پهنای ۱۹۵ گران‌تر هستند و ۲۲۷ هزار تومان قیمت دارند. خرید چهار حلقه لاستیک سایز ۱۵ با پهنای ۱۹۵ برایتان حدود ۹۱۰ هزار تومان خرج خواهد داشت.

اگر لاستیک را برای دنا می‌خواهید، باید سراغ همین لاستیک‌ها بروید. لاستیک‌های بزرگ‌تر ۲۰۵ میلی‌متر پهنا دارند و قیمت آن‌ها به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. هزینه خرید چهار حلقه لاستیک سایز ۱۵ با پهنای ۲۰۵ به یک میلیون تومان می‌رسد.

اغلب ماشین‌های وارداتی لاستیک سایز ۱۶ لازم دارند و این لاستیک‌ها با پهنای ۲۰۵ حلقه‌ای ۳۴۶ هزار تومان قیمت دارند. با این حساب هزینه لازم برای خرید دو جفت آن‌ها به یک میلیون و ۳۸۴ هزار تومان می‌رسد. لاستیک‌های سایز ۱۷ که یکی از بزرگترین لاستیک‌های خودرو‌های سواری به حساب می‌آیند، ۴۷۸ هزار تومان به ازای هر حلقه قیمت دارند. این قیمت برای لاستیک‌های با پهنای ۲۱۵ اعلام شده است.

قیمت لاستیک در بازار آزاد

لاستیک‌های کویر و بارز در بازار آزاد دست کم یک و نیم برابر نرخ دولتی قیمت دارند. برای مثال هر جفت لاستیک کویر سایز ۱۳ با پهنای ۱۶۵ حدود ۵۴۰ هزار تومان قیمت دارند. این نرخ برای لاستیک‌های بارز به ۵۷۰ هزار تومان می‌رسد. نرخ دولتی این لاستیک‌ها هر حلقه ۱۵۶ و هر جفت ۳۱۲ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. لاستیک‌های خارجی قیمت‌های به مراتب بالاتری دارند.

برای مثال لاستیک سایز ۱۳ رودستون حدود ۹۲۰ هزار تومان به ازای هر جفت است. کومهو جفتی ۸۰۰ هزار تومان است و قیمت لاستیک‌های هانکوک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این حساب اگر بخواهید سراغ لاستیک‌های خارجی بروید، برای پراید و خودرو‌های مشابه آن باید دست کم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنید تا چهار حلقه لاستیک را عوض کنید.

خرید لاستیک دولتی؛ راهنمای ثبت‌نام و خرید اینترنتی لاستیک خودرو

لاستیک‌های سایز ۱۴ ایرانی مناسبت برای خانواده پژو، با برند‌های کویر، یزد و بارز در بازار آزاد بین ۶۰۰ تا ۶۱۰ هزار تومان به ازای هر جفت قیمت دارد. قیمت لاستیک دولتی در این سایز حلقه‌ای ۱۹۵ هزار تومان و جفتی ۳۹۰ هزار تومان است و حدود ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد در نظر گرفته می‌شود. لاستیک‌های خارجی سایز ۱۴ دست کم یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر جفت فروخته می‌شوند.

این قیمت برای لاستیک‌های رودستون است. لاستیک کومهو هم همین قیمت را دارد، اما مدل‌های پهن‌تر با پهنای ۲۰۵ گران‌تر هستند و جفتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. این رقم برای لاستیک‌های هانکوک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این تفسیر برای خرید چهار حلقه لاستیک سایز ۱۴ با پهنای ۲۰۵ باید رقمی حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

لاستیک ایرانی سایز ۱۵ مناسب برای خودرو‌هایی مثل سمند، دنا و مشابه آنها، در بازار آزاد حدود ۹۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این رقم برای هرجفت لاستیک است و به این معناست که هر حلقه حدود ۴۷۵ هزار تومان قیمت دارد. باید توجه داشته باشید که لاستیک دولتی سایز ۱۵ با همین برند‌ها یعنی کویر و بارز، حدود ۲۱۰ هزار تومان است. این مورد نشان می‌دهد لاستیک دولتی سایز ۱۵ تقریبا نصف قیمت بازار است.

اختلاف نرخ دولتی و آزاد لاستیک‌های سایز ۱۵ بیشتر از لاستیک‌های کوچک‌تر است. در بین برند‌های خارجی، قیمت لاستیک‌های این سایز دست کم یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که مربوط به برند رودستون است. لاستیک کومهو سایز ۱۵ با پهنای ۱۹۵ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و با پهنای ۲۰۵ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. با این حساب در صورت انتخاب این لاستیک‌ها برای تعویض هر چهار حلقه باید حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

قیمت لاستیک‌های سایز ۱۶ ایرانی که بیشتر برای خودرو‌هایی مثل دنا پلاس یا خودرو‌های سدان وارداتی مناسب هستند، دست کم یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. نرخ دولتی این لاستیک‌ها به ازای هر حلقه ۳۵۰ هزار تومان و به ازای هر جفت ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. با این حساب می‌توان گفت: قیمت لاستیک دولتی در این سایز تقریبا سه چهار نرخ بازار آزاد است. اگر سراغ لاستیک‌های خارجی سایز ۱۶ بروید، باید دست کم دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید که مربوط به لاستیک‌های کومهو با پهنای ۲۰۵ است. قیمت لاستیک‌های ۲۲۵ همین برند و همین سایز، به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

باید توجه داشته باشید، بر خلاف لاستیک‌های دولتی که به ازای هر حلقه قیمت‌گذاری شده‌اند، قیمت لاستیک‌های موجود در بازار عموما به ازای هر جفت اعلام می‌شود.

خرید لاستیک دولتی؛ راهنمای ثبت‌نام و خرید اینترنتی لاستیک خودرو

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1715
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما