۱۴۰۰-۰۱-۰۹ - ۱۱:۲۰

رشد تولید و مصرف فولاد؛ اقتصاد پویاتر

به دنبال افزایش تولید شمش و محصولات ‌فولادی طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به ترتیب به میزان ۱۱ و ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان مصرف شمش و محصولات فولادی نیز در کشور طی همین مدت، به ترتیب ۱۹ و ۲۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است کارشناسان این حوزه معتقدند رشد مصرف فولاد، خبری خوب و نشان‌دهنده توسعه صنعتی و پویاتر شدن اقتصاد کشور است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ‌ایران، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود،  فولادسازان از ابتدای فروردین ماه تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹، ۲۷ میلیون و ۷۲۴ هزار تن شمش (بیلت، بلوم و اسلب) تولید کردند که این میزان نسبت به ۲۴‌ میلیون و ۹۳۷‌ هزار تن تولید شده در مدت ۱۱ ماه سال ۱۳۹۸، رشد ۱۱ درصدی تولید را ثبت کرد.

همچنین میزان تولید محصولات‌فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، انواع ورق و غیره) در کشور طی ۱۱ ماهه ۱۳۹۹، ۲۰ ‌میلیون و ۲۱۱‌ هزار تن بوده و تولید این محصولات طی مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تن بوده است که نشانگر رشد ۱۰ درصدی تولید محصوللت فولادی بوده است.

اکنون طبق آمار جدید انجمن مذکور (انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران)، از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال گذشته، ۱۶ میلیون و ۸۶۷ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، انواع ورق و غیره) مصرف شده که نسبت به ۱۳ میلیون و ۹۴۱ هزار تن محصولات فولادی مصرفی طی ۱۱ ماهه سال پیش از آن ( ۱۳۹۸) رشد ۲۱ درصدی دیده می‌شود.

همچنین طی ۱۱ ماهه ۹۹،  با رشد ۱۹ درصدی مصرف شمش فولادی در کشور از ۱۸ میلیون و ۵۸۹ هزار تن در ۱۱ ماهه سال ۹۸، به حدود ۲۲ میلیون و ۱۲۹ هزار تن شمش فولادی رسیده است.

رشد مصرف فولاد، نشان‌دهنده توسعه صنعتی و پویاتر شدن اقتصاد کشور

این در حالی است که خداداد غریب‌پور- رئیس سابق هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صناعی معدنی ایران (ایمیدرو)، اواسط سال ۱۳۹۹ که از همان زمان افزایش مصرف فولاد در کشور مشهود بود، با بیان اینکه فولاد صنعتی “مادر” است، اعلام کرده بود که رشد مصرف فولاد، اتفاقی مثبت برای اقتصاد کشور است؛ چراکه میزان سرانه مصرف فولاد نشان‌دهنده میزان توسعه صنعتی کشور بوده؛ فلذا  متناسب با افزایش مصرف محصولات فولادی می‌توان گفت که اقتصاد کشور پویاتر خواهد بود.

افزایش ۹.۴ درصدی تولید و ۱۰ درصدی مصرف آهن‌اسفنجی

میزان تولید ‌آهن اسفنجی نیز با رشد ۹.۴ درصدی طی ۱۱ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (۲۵ میلیون و ۴۴۹ هزار تن)، به ۲۷ میلیون و ۸۴۲ هزار تن رسیده است. ضمن اینکه میزان مصرف آهن اسفنجی نیز طی ۱۱ ماهه ۹۹ با ۱۰ درصد افزایش، به ۲۷ میلیون و ۲۳ هزار تن رسید. این رقم در مدت مشابه سال ۹۸، قریب به ۲۴ میلیون و ۵۰۷ هزار تن بوده است.

همچنین شایان ذکر است که طی ۱۱ ماهه ۱۳۹۹ میزان صادرات شمش پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن، محصولات‌فولادی حدود دو میلیون و ۶۴۰ هزار تن و آهن ‌اسفنجی ۸۱۹ هزار تن بوده که در مقایسه با رقم تولید مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (شش میلیون و ۳۵۱ هزار تن شمش، سه میلیون و ۲۷۵ هزار تن انواع محصولات فولادی و ۹۴۲ هزار تن آهن‌اسفنجی)، به ترتیب ۱۲، ۱۹ و ۱۳ درصد کاهش صادرات ایجاد شده است.

در مقابل، از ابتدای فروردین ماه تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹، ۵۰۰۰ تن شمش و ۸۴۷ هزار تن انواع محصولات‌ فولادی وارد شد که در مقایسه با میزان واردات در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸  (۳۰۰۰ تن شمش و ۴۴۵ هزار تن انواع محصولات فولادی)، افزلیش به ترتیب ۶۷ و ۹۰ درصدی واردات به کشور رخ داده است.

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=16042
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما