۱۳۹۹-۱۲-۰۶ - ۱۰:۲۷

ضرر روزانه ۱.۵ میلیارد تومانی پرورش دهندگان قارچ

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران مدعی شد از یک ماه گذشت هر روز تولیدکنندگان حدود ۱.۵ میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمدحسن افشار با تاکید بر اینکه در یک‌ماه اخیر تولیدکنندگان قارچ در زیان بوده‌اند، افزود: بازار قارچ به شدت نابسامان است، این نابسامانی زیان انباشته تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: دو دلیل عمده برای نابسامانی تولید و بازار قارچ وجود دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف در سبد خانوار و رستوران‌ها و فست فودی‌ها است و دیگری  مربوط به هزینه تولید می‌شود.

به گفته افشار؛ قبل از شیوه ویروس کرونا ۲۰ تا ۳۰ درصد قارچ تولیدی کشور در فست فودی‌ها مصرف می‌شد اما اکنون به ۵ تا ۶ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: شرایط بد اقتصادی و همچنین محدودیت‌های کرونایی موجب شده میزان مصرف قارچ کاهش قابل توجهی داشته باشد.

افشار با بیان اینکه به دلیل مشکلات عنوان شده تولیدکنندگان در هر کیلوگرم قارچ ۱۰ هزار تومان زیان می‌کنند، افزود: قیمتی که انجمن با توجه به هزینه تمام شده تولید برای هر کیلوگرم قارچ تعیین کرده بود، ۲۷ هزار تومان است اما محصول ۱۷ هزار تومان به فروش رفت.

وی افزود: با توجه به عرضه ۴۰۰ تنی روازنه قارچ در کشور می توان گفت تنها در روزجاری ۱.۶ میلیارد تومان  زیان دیدند.

افشار یادآور شد: قبل از کاهش مصرف، میزان تولید روزانه قارچ در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن بود.

افشار در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قیمت خرید در یک ماهه اخیر چرا قیمت‌ها کاهش محسوسی نداشته است، گفت: دلالان با سوءاستفاده از شرایطی که پیش آمده حاشیه سود خود را بالا می‌برند به این ترتیب مصرف کننده نهایی از افت قیمت سود نمی‌برد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران از بانک‌ها و سازمان بیمه تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوطه که تولیدکنندگان به آن‌ها مقرض هستند خواست شرایط را درک و برای گذر از مشکلات به آن‌ها تنفس دهند.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=15203
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما