۱۳۹۸-۱۱-۳۰ - ۱۶:۴۵

“رحمانی” ققنوس صنعت خودرو را بیدار کرد

 به نظر می رسد پس از چند دهه سرانجام با اصلاح سیاست گذاری های کلان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ رنسانس صنعت خودرو آغاز شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛صنعت خودروی ایران بیش از ۵ دهه پیش کار خود را همزمان با صنعت خودروی کره جنوبی آغاز کرد، اما اکنون نیازی به یاداوری نیست که خودروسازان کره جنوبی در کجا و خودروسازان ایرانی در کجا ایستاده اند.

مروری بر اتفاقات افتاده در صنعت خودرو در این ۵ دهه نشان می دهد که مهمترین مشکل این صنعت که باعث عقب افتادگی و بازماندن آن از قافله جهانی شده است؛ نادرست بودن سیاست گذاری های کلان صورت گرفته در این صنعت بوده است.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان انگشت اتهام را به سوی شاه سابق می گیرند که در بدو تولد این صنعت، سیاست را در اقتصاد دخالت داده و مرحوم خیامی را ملزم به همکاری با کمپانی تالبوت انگلیس و مونتاژ پیکان کرد؛ در حالیکه می شد سنگ بنای این صنعت را با گزینه ها و انتخابهای به مراتب بهتری گذاشت.

دخالت سیاست در صنعت خودرو بعد از انقلاب نیز ادامه یافت و به عنوان یکی از دلایل ناکامی صنعت خودروی ایران مطرح بوده است. در چنین شرایطی رضا رحمانی وقتی که حدود ۲ سال پیش مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده گرفت، بنا را بر اصلاح این ساختار و کمک گرفتن از سیاست، برای بهبود صنعت خودرو گذاشت؛ کاری که به تدریج ثمره های آن در حال نمایان شدن است.

امروز از ۴ خودروی جدید با حضور رییس جمهوری رونمایی شد که نشاندهنده موفقیت رویکرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاح وضعیت صنعت خودرو، آن هم در شرایط دشوار ناشی از تحریمهای شدید خارجی است.

در چنین شرایطی انتظار می رود مجموعه دولت با همه توان از اصلاحات در صنعت خودرو حمایت کنند تا ققنوس بیدار شده صنعت خودرو، پس از ۵ دهه از خاکستر این صنعت سربرآورده و بتواند سرانجام رضایت مردم را جلب کند.

 

منبع: ماشین نیوز

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1308
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما