۱۳۹۹-۰۷-۲۹ - ۸:۵۲

آیا اسپانیا رقیب ایران در تولید و صادرات پسته می‌شود؟

اسپانیا از حدود ۱۰ سال گذشته با بهبود دانش و تجربه در زمینه تولید پسته و با توجه به سودآوری و محبوبیت این محصول در میان کشاورزان، حدود ۵۰ درصد از سطوح اراضی خود را به کشت این محصول اختصاص داده و این کشور را به رقیبی جدی برای ایران و آمریکا تبدیل کرده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛اسپانیا در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به بخش کشاورزی کرده است. این کشور در میان محصولات بومی انگور و زیتون، در مسیر توسعه کشاورزی خود به تنوع محصولات تولیدی روی آورده است.

در اسپانیا در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی به کشت پسته اختصاص داده شده است و تا ده سال آینده پیش بینی می شود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی این کشور زیر کشت پسته برود. با این روند توسعه و اهتمام جدی مسئولان مادرید در زمینه بهبود کیفیت محصولات تولیدی آیا امکان دارد در آینده‌ای نه چندان دور، مادرید به رقیبی بی چون و چرا برای صادرات پسته ایران و آمریکا تبدیل شود؟

پس از ایران و آمریکا به عنوان تولیدکنندگان اصلی پسته، این محصول همچنین در سوریه، چین، یونان و ایتالیا پرورش می یابد. اسپانیا نیز کشوری است که در زمینه پرورش پسته در حال پیشرفت بوده و حدود ۵۰ درصد سطوح اراضی خود را به این محصول اختصاص داده است.

بهبود دانش تولید پسته در ده سال اخیر در اسپانیا

در حال حاضر که بازار محصولات تاکستان ها از رونق افتاده، پسته در میان بسیاری از باغداران استان های کاستیا لامانچا به دلیل بازار تقاضای بسیاری که برای این طلای سبز وجود دارد محبوبیت پیدا کرده است.

البته تولید پسته در ابتدا با مشکلات بسیاری روبرو بود و تا ۲۰ سال قبل به عنوان انتخاب پرریسکی به حساب می آمد. اما از ده سال گذشته با صبر و مداومت و افزایش سطح دانش کارشناسان امر و البته با حمایت های بخش های دولتی این محصول جای خود را در میان کشاورزان علاقه مند به توسعه کشاورزی باز کرده است.

فرانسیسکو مارتینز آرّویو مشاور استاندار کاستیا لامانچا در این رابطه می‌گوید: برای ما مهم است که کشاورزی در مسیر تنوع محصولات پیش رفته و آن را به عنوان گامی اساسی برای صادرات کشاورزی در نظر داریم.

کارشناسان کشاورزی اسپانیا معتقدند این کشور در اروپا رقیبی ندارد. آنها حتی می گویند پسته اسپانیا به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، همچنین کوتاه تر بودن درختان از کیفیت بالاتر و طعم بهتری نسبت به پسته آمریکا برخوردار است.

افزایش تولید پسته در اسپانیا

این طلای سبز که از حدود ۲۰ سال گذشته دگرگونی بزرگی با خود برای صنایع کشاورزی اسپانیا به ارمغان آورد، به ویژه به دلیل تقاضای فراوان بازار و سودآور بودن آن کشاورزان اسپانیولی را در سال های اخیر به شدت به سوی خود جذب کرده است. به طوری که بسیاری از کشاورزان در شهرستان ها و روستاهای این کشور باغ های انگور و زیتون خود را در شهر کاستیّا- لامانچا به مزرعه پرورش پسته تبدیل کرده اند.

آلوارو دیّث جوانی یکی از جوانان ریسک پذیر و کارآفرینی است که دفتر پرافتخار وکالت خود را در دل پایتخت رها کرده و به کشاورزی پسته در روستاهای کاستیا در ۵۰ کیلومتری پایتخت روی آورده است.

این در حالی است که براساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان فائو، میزان سهم ایران به عنوان دومین کشور صادرکننده پسته، در تولید این محصول  به سبب بحران آب و تغییرات اقلیمی در سال گذشته (۱۳۹۷-۱۳۹۸) ۷ درصد کاهش داشته است است. این مسئله در سال جاری به دلیل مشکلات ناشی از همه گیری کرونا، که دیگر کشورها را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب در زمینه تولید این محصول کرده، اهمیتی دوچندان به خود گرفته است.

در نتیجه افت صادرات پسته توسط ایران، ‌شماری از کشورها از جمله گرجستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، ایتالیا، اسپانیا، چین،  استرالیا، قزاقستان، رومانی و اوکراین به سبب سودآور بودن بازار این محصول، ‌ به دنبال افزایش کشت و تولید پسته در زمینهای زراعی خود هستند که این مساله زنگ خطر برای این محصول را در ایران به صدا درآورده است و چنانچه ایران نتواند تدابیری را در این خصوص اتخاذ کند، ‌رقبا می‌توانند گوی سبقت را در تولید طلای سبز از کشورمان بربایند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=10340
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما