۱۴۰۲-۰۳-۱۰ - ۱۱:۴۹

پایان تنش آبی سیستان تا ۳ سال دیگر

مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در سفر به سیستان ضمن گفت‌و‌گوی رودررو با مردم، وضعیت تأمین و توزیع آب شرب این منطقه را از نزدیک بررسی و پایش کرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سال‌هاست سیستان و بلوچستان که در واقع پهناورترین استان کشور نیز محسوب می‌شود، به‌دلیل قهر طبیعت با معضل بزرگ خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند،
وضعیتی که با توجه به وابستگی منابع آبی این خطه به بارش‌های سالیانه، محدودیت‌های آبی را برای بسیاری از مردم روستاها و حتی شهرها به‌همراه داشته است.

از سوی دیگر علاوه بر قهر طبیعت، عدم پایندی افغانستان به تعهدات بین‌المللی در خصوص پرداخت حق‌آبه ایران از هیرمند نیز سبب شده است که نه‌تنها دیگر از خروش هامون و نوازش آفتاب و طبیعت دل‌انگیز سالیان دور این خطه خبری نباشد که حیات مردم سرزمین رستم دستان هم تحت تأثیر محدودیت‌های آبی قرار بگیرد.

در حالی که نه‌تنها این منطقه وسیع با ۵ شهرستان و ۹۰۰ روستا و آبادی، منبعی دیگر برای تأمین آب ندارد، بلکه کلان‌شهر زاهدان نیز به آورد رودخانه هیرمند وابسته است، وضعیتی که شرایط را سخت‌تر کرده است‌.

با وجود این محدودیت‌ها اما دولت‌مردان با عزمی راسخ به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش آبی بر مردم هستند و با جدیت تمام طرح‌هایی را دنبال می‌کنند.

اجرای بزرگ‌ترین طرح آبرسانی روستایی کشور در سیستان و بلوچستان

مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در سفری به سیستان، ضمن گفت‌و‌گوی رودررو با مردم، وضعیت تأمین و توزیع آب شرب این منطقه را از نزدیک بررسی و پایش کرد.

میثم جعفرزاده در جریان پایش وضعیت تأمین آب شرب روستاهای شمال استان سیستان و بلوچستان از اجرای ۱۰۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در سطح این استان پهناور خبر داد و اظهار داشت: در قالب طرح ملی جهاد آبرسانی، تأمین آب و رفع تنش آبی از ۱۷۵۱ روستای استان سیستان و بلوچستان با ارزش ۴ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار، به‌عنوان بزرگترین طرح آبرسانی روستایی در حال اجراست.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو حجم عملیات اجرایی این طرح را بیش از ۴ هزار کیلومتر لوله‌گذاری اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در یک بازه زمانی ۳ساله تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

اصلاح و توسعه شبکه آب همه روستاهای دچار تنش آبی سیستان در قالب طرح جهاد آبرسانی

مشاور وزیر نیرو بیان کرد: اصلاح و توسعه شبکه توزیع و خطوط فرعی همه روستاهای دچار تنش آبی به‌منظور کاهش اثرات ناشی از کم‌آبی و محدودیت‌های منابع آبی در طرح جهاد آبرسانی لحاظ و انجام می‌شود.

وی با اشاره به بازدیدی که از روستاهای شهرستان هیرمند و نیمروز داشت، بیان کرد: در جریان این بازدید مقرر شد در کوتاه‌مدت نصب تانکر ثابت برای مناطق بحرانی و همچنین آبرسانی سیار برای روستاها صورت گیرد.

جعفرزاده اضافه کرد: با تکمیل خط انتقال از چاه‌نیمه شماره سه به تصفیه‌خانه زهک که در قالب طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو در حال انجام است، آب شرب روستاهای سیستان از چاه‌نیمه شماره سه تأمین خواهد شد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=54750
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما