۱۴۰۲-۰۳-۱۰ - ۱۵:۲۷

تولیدات معدنی ایران در سال ‌۷۰۰ میلیون تن است

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صمت گفت: تولیدات معدنی کشور در سال ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تن است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ ابراهیم مولابیگی پیش‌ازظهر امروز در کارگروه کارگروه ستادی محیط‌زیست و صمت که در این شهر برگزار شد، با اشاره به وجود ۷ درصد از ذخایر معدنی دنیا در ایران اظهار داشت: علی‌رغم وجود این پتانسیل عظیم، کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، به حوزه معدن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه تعارض منافع و ضعف زیرساخت‌ها موجب شده تا نتوانیم از ظریفت منابع معدنی کشور بهره کافی ببریم، گفت: روش مدیریتی غلط در بخش معدن از دیگر موانع موجود برای بهره‌گیری از این منابع خدادادی است.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صمت با اشاره به اینکه تولیدات معدنی کشور در سال ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تن است، تصریح کرد: معدن و صنایع معدنی نقش مهمی در اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارد که در صورت بهره‌گیری و مدیریت صحیح می‌توان بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

مولابیگی با یادآوری اینکه استان کردستان نیز دارای معادن بسیار زیادی است، افزود: اگر مشکلات مربوط به این بخش برطرف و فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران در این بخش فراهم شود، درآمد حاصل از معادن می‌تواند در توسعه استان نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

مدیرکل زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز در ادامه با اشاره به اینکه این کارگروه به منظور رفع مشکلات زیست‌محیطی و موانع ایجاد پهنه‌های معدنی مورد تعارض در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: حل این مسائل به توسعه پایدار در بخش معادن کشور کمک می‌کند.

حامد طالبی به وضعیت حوزه محیط‌زیست کشور اشاره کرد و افزود: ۳۰۹ منطقه در قالب ۴ منطقه پارک ملی، مناطق حفاظت‌شده، پناهگاه حیات وحش و آثار طبیعی ملی تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست است.

وی خاطر نشان کرد: در استان کردستان نیز ۲۷۰ هزار هکتار در ۸ منطقه تحت مدیریت این سازمان است که هر گونه فعالیت در این مناطق باید حول محور توسعه پایدار و حفظ فون و فلور( پوشش جانوری و گیاهی و نباتی) باشد.

مدیرکل زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: امیدواریم چالش‌های پیش‌روی حوزه محیط‌زیست برطرف شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه  حرکت به سمت توسعه همیشه با چالش‌های زیست‌محیطی همراه است، اظهار داشت: وقتی منطقه‌ای تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست است یعنی از نظر اکولوژیکی شرایط خاص و ویژه‌ای داشته و باید بر اساس علم و تکنولوژی روز از آن بهره‌برداری شود.

حامد قادرزاده بهره‌بردای از منابع معدنی موجود استان با کمترین آسیب به محیط‌زیست را جزو برنامه‌های اولویت‌دار خواند و گفت: برای تکمیل زنجیره فعالیت‌های اقتصادی ناچار به استفاده از منابع تجدید ناپذیر هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان از وجود ۱۸ ماده معدنی در استان خبر داد و یادآور شد: کردستان از لحاظ میزان ذخایر طلا، رتبه دوم کشور را داشته که می‌طلبد این ظرفیت عظیم در جهت توسعه استان مورد استفاده قرار گیرد.

اقبال حمیدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان نیز در این جلسه در سخنانی کوتاه اظهار کرد: هر بهره‌برداری و استخراج بدون در نظر گرفتن محیط‌زیست امکان‌پذیر نبوده و تخریب و آسیب به این حوزه به دنبال خواهد داشت، باید سازوکارهای زیست‌محیطی در هر تصمیمی لحاظ شود. همه با هم برای ایجادمحیط زیستی سالم تلاش کنیم.

در این کار گروه؛ ۳ محدوده اکتشافی و ۶ پروانه بهره‌برداری واقع در منطقه چلچمه و سارال مورد بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=54773
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما