۱۴۰۱-۰۸-۱۴ - ۹:۴۹

آخرین جزییات از تجارت ایران و ارمنستان

مدیر کل حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: بعد از تحولات سیاسی اخیر بخشی از جاده‌ای که ایران و ارمنستان به واسطه آن تبادلات تجاری خود را دنبال می‌کردند به خاک آذربایجان اضافه شد و آذربایجانی‌ها به ازای هر کامیون ایرانی حدود ۲۵۰ دلار عوارض دریافت می‌کنند و این مانع لجستیکی در کاهش صادرات به ارمنستان تاثیر گذاشته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛رحمت‌الله خرمالی در پاسخ به این پرسش که در سفری که نخست وزیر ارمنستان به ایران داشتند رئیس جمهور ایران، رسیدن به تجارت ۳ میلیارد دلاری را به عنوان هدف‌گذاری توسعه روابط تجاری این دو کشور مطرح کردند؛ آیا رسیدن به این عدد در عمل میسر خواهد شد؟ گفت: من نمی‌دانم در افق چند ساله قرار است که این عدد محقق شود؛ اما هدف‌گذاری تجارت کالایی ایران و ارمنستان تا پایان سال جاری به حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید و واردات ما از این کشور تا پایان سال ۲۰ میلیون دلار خواهد بود.

وی رقم صادرات به ارمنستان در ۶ ماه نخست سال جاری را حدود ۱۸۰ میلیون دلار دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک حجم تجارت در این بازه زمانی حدود ۱۵ درصد رشد کرد؛ البته این آمار منهای صادرات گاز به این کشور است و مربوط به تجارت کالایی ما با این کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با اشاره به تبادل گاز و برق بین دو کشور، گفت: سال گذشته ۱۲۰ میلیون دلار مبادله برق و گاز بین دو کشور انجام شد و این عدد هم باید به مبادله تجاری بین دو کشور اضافه شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مبادله گاز و برق بین دو کشور به ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

خرمالی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان، گفت: احداث جاده ۶۰ کیلومتری در این کشور در حال انجام است و ۴ شرکت ایرانی در این مناقصه شرکت کردند و در روزهای آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و اگر این مهم به ایرانی‌ها واگذار شود عدد خوبی به حجم صادرات ما اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه ارمنستان نیاز کالایی ما را تامین نمی‌کند، افزود: کالاهای اساسی ایران بیشتر از روسیه و قزاقستان وارد می‌شود و ماشین آلات صنعتی و قطعات مورد نیاز ایران از کشورهای همسایه غربی تامین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به موانع توسعه تجاری ایران و ارمنستان، اذهان کرد: بعد از تحولات سیاسی اخیر بخشی از جاده‌ای که ایران و ارمنستان به واسطه آن تبادلات تجاری خود را دنبال می‌کردند به خاک آذربایجان اضافه شد و آذربایجانی‌ها به ازای هر کامیون ایرانی حدود ۲۵۰ دلار عوارض دریافت می‌کنند و این مانع لجستیکی در کاهش صادرات به این کشور تاثیر گذاسته است. همچنین جاده ایران و ارمنستان کوهستانی است و به نظر می‌رسد بحث لجستیکی یکی از موانع مهم در توسعه تجارت بین این دو کشور محسوب می‌شود.

خرمالی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های بانکی بین صندوق ضمانت صادراتی و بانک ملت با  ارمنستان، گفت: توسعه بازار در غالب توسعه زیرساخت‌ها که بخشی از آن حمل و نقلی است اهمیت دارد و در کنار این تقویت سرمایه‌های مشترک دارای اهمیت است.

به گفته وی؛ کمتر از ۲۰۰ خودرو از مجموعه ایران خودرو به ارمنستان صادر شد و تولید در غالب تامین قطعات مونتاژی در دستور کار است.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=44017
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما