۱۴۰۱-۰۷-۱۲ - ۱۲:۰۹
وزیر اقتصاد خبر داد:

راه اندازی گمرک تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به چالش شرکت‌های دانش‌بنیان برای ترخیص اقلام وارداتی خود از گمرکات، گفت: برای این شرکت‌ها به دنبال مسیر سبز هستیم، از این رو گمرک تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سید احسان خاندوزی امروز در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه نانو در جمع خبرنگاران، هم تولید محتوای علمی و پژوهشی در عرصه نانو و هم تولید فناوری در این حوزه را یکی از پر افتخارترین زمینه‌های کشور در طول ۲۰ سال گذشته کشور دانست و افزود: این امر به دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بوده است و ما در زمینه دانش و فناوری در رتبه‌های درخشان دنیا قرار داریم.

وی اضافه کرد: ولی ما با آنچه که در عرصه صنعت، بازار و اقتصاد دانش‌بنیان و سهم اقتصاد دانش‌بنیان در ایران، شایسته است، فاصله داریم و نخبگان برای آنکه بتوانند زمینه شکوفایی کشور را فراهم کنند، مسیر درازی را در پیش رو دارند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در دولت و در این وزارتخانه حمایت از حرکت‌های حوزه‌های دانش‌بنیان است که در این زمینه لازم است از طریق بالا بردن تقاضا برای محصولات نانو، گردش اقتصادی شرکت‌های این حوزه توسعه یابند و از سوی دیگر برای بخش‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک بازار بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه را برای خرید از محصولات تولید داخل فراهم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه توافقات بسیار خوبی با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در سال اقتصاد دانش‌بنیان صورت گرفته و مسیر کمک تامین مالی برای این شرکت‌ها را در پیش گرفته‌ایم که از جمله آن می‌توان به کمک تامین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی مصوب‌شده اشاره کرد.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس این مصوبه مقرر شد که بانک‌های کشور اضافه بر تسهیلاتی که سال‌های گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کردند، به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کنند. این تسهیلات برای سرمایه گذاری و مشارکت در تامین مالی این شرکت‌ها خواهد بود.

به گفته وی این تسهیلات برای اولین بار است که به صورت مجوزهای مشارکت بانک‌های دولت در یکی از بخش‌های اقتصادی شکل گرفته است.

خاندوزی با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه واردات برخی از مواد اولیه با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها برای واردات اقلام سفارشی خود در گمرکات با موانعی مواجه هستند، گفت: در این زمینه مقرر شده است که مسیر ویژه و سبز گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود و مجموع این اقدامات منجر به رونق گرفتن و اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و امور دارایی در پاسخ به این سوال که مسیر سبز واردات برای شرکت‌های دانش‌بنیان چرا فعال نبوده است؟ گفت: این مسیر تاکنون فعال بوده، به گونه‌ای که ۵۰۰ شرکت تولیدی از مزایای مسیر سبز گمرکات بهره‌مند شده بودند و از این تعداد تنها ۱۰ درصد از شرکت‌ها، دانش‌بنیان هستند.

وی خاطر نشان کرد: ولی این ظرفیت فراتر از این میزان است و ما به دنبال مسیر تخصصی هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان از گمرک تخصصی خودشان که با استانداردهای خاصی کالاها شناسایی و پذیرش می‌شوند، با حفظ تکریم فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان، کالاها را از گمرکات ترخیص کنند.

خاندوزی تاکید کرد: برای این شرکت‌ها گمرک‌های تخصصی راه‌اندازی خواهد شد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=42108
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما