۱۴۰۱-۰۵-۲۶ - ۱۱:۰۸

طرح آبرسانی غدیر به کجا رسید؟

آبرسانی غدیر برای تامین آب خوزستان به ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است؛ اجرای طرح میان مدت غدیر سبب خواهد شد مردم خوزستان برای همیشه با خشکسالی و کم آبی خداحافظی کنند و آنطور که وزیر نیرو اعلام کرده این طرح در هفته‌های پیش رو به بهره برداری می‌رسد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ طرح آبرسانی غدیر خوزستان از سال ۱۳۸۸ با هدف اولیه تامین آب برای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان مطرح شد، اما بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهرهای برخوردار از طرح غدیر افزوده شود، اما در طول این سال‌ها به پایان نرسید.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان‌مدت برای غدیر از سوی وزیر نیرو مطرح شد تا با اجرای آن مشکلات طرح بلندمدت کاهش یابد؛ در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی صورت بگیرد.

این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد. ویژگی این طرح آن است که برای ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تامین آب خواهد داشت. همچنین با این تنوع‌سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تامین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت.

در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب با کیفیت از سد دز تامین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تامین آب را به همراه خواهد داشت. افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجرا شدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گرفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ ماهه مطرح شد.

افتتاح در هفته‌های آینده

آنطور که علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو – به تازگی اعلام کرده در استان خوزستان چند طرح آبرسانی وجود دارد که یکی از این طرح‌ها غدیر است؛ این استان با دو مشکل اساسی، کمیت و کیفیت آب روبرو بود. در شهرهای جنوبی آب کافی نمی‌رسد که در این سال‌ها نیز شاهد آن بودیم. به همین دلیل با طرح‌های اضطراری مسئله را حل کردیم. موضوع دوم تامین آب از کرخه یا کارون بود که باعث می‌شد آب با کیفیت وجود نداشته باشد. در این سال‌ها طرح‌هایی مطرح شد؛ طرحی را که مصوب کردیم، موجب می‌شود که کمیت آب تا ۲۵ سال تضمین شود و کیفیت آب نیز به سد دز برسد که بالاترین کیفیت آب سدهای کشور است. همچنین در حداقل ممکن زمان اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه این طرح در مراحل پایانی قرار دارد و ۴.۷ میلیون نفر را پاسخگو خواهد بود، اظهار کرد: امیدواریم در هفته‌های آینده این طرح به بهره‌برداری برسد اما با اجرای این طرح در خوزستان موضوع آب شرب به پایان نمی‌رسد چراکه در شرق و جنوب شرق استان نیز طرح‌هایی را در دست اجرا داریم که جزو طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو به حساب می‌آید.

بهبود کمی و کیفی آب خوزستان با بهره‌برداری از طرح میان مدت غدیر

محمد جوانبخت – معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا – نیز در مورد این طرح گفت: در تابستان امسال شرایط کمی و کیفی آب شهر اهواز، شهرهای پایین دست استان و روستاهای حاشیه کرخه با بهره‌برداری از طرح میان مدت غدیر بهبود پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: طرح میان مدت آبرسانی غدیر در راستای سیاست‌های دولت جدید و جهت تامین کمی و کیفی آب شرب مردم خوزستان، از ماه‌های گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سال‌هاست بحث طرح آبرسانی غدیر در خوزستان مطرح است، افزود: متاسفانه مشکلاتی در بحث آب شرب خوزستان وجود داشت که با رویکرد جدید در دولت سیزدهم تحت عنوان پروژه‌های طرح میان مدت آبرسانی غدیر، این مشکلات در حال حل شدن است.

طرح میان مدت آبرسانی غدیر از ماه‌های گذشته آغاز شده و خوشبختانه پیشرفت بسیار خوبی دارد. اکنون در ایستگاه پمپاژ w۲ از کانال دز و خطوط انتقال آب از بخش آبگیر w۲ به اهواز اقدامات خوبی انجام شده است. همچنین در ایستگاه ام الدبس نیز اقدامات خوبی شده و کار در مراحل نهایی است. با بهره‌برداری از خط غدیر شاهد شرایط خوب کمی و کیفی در آب شهرهای مورد نظر خواهیم بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39492
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما