۱۴۰۱-۰۵-۲۲ - ۱۴:۳۴

چه مواردی باعث افزایش قیمت بنزین می‌شود؟

در سراسر ایالات متحده هزینه بنزین به موضوع داغی تبدیل شده زیرا قیمت‌ها به رکوردهای بی‌سابقه‌ای رسیده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛طبق برآوردهای جی پی مورگان، میانگین ملی اکنون به پنج دلار در هر گالن رسیده است و تا پایان تابستان، این رقم می‌تواند به ۶ دلار در هر گالن برسد اما قبل از اینکه بتوانیم درک درستی از آنچه در پمپ بنزین اتفاق می‌افتد داشته باشیم، مهم است که ابتدا بدانیم چه عوامل کلیدی بر قیمت بنزین تأثیر می‌گذارد.

بر اساس اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، چهار عامل اصلی وجود دارد که بر قیمت گاز تأثیر می‌گذارد:

• قیمت نفت خام (۵۴درصد)

• هزینه‌های پالایش (۱۴درصد)

• مالیات (۱۶درصد)

• هزینه‌های توزیع و بازاریابی (۱۶درصد)

بیش از نیمی از هزینه مرتبط با تاثیر قیمت نفت خام است. در همین حال، بقیه قیمت در پمپ بنزین به‌نسبت مساوی بین هزینه‌های پالایش، بازاریابی و توزیع و مالیات تقسیم می‌شود.

بیایید به هر یک از عوامل با عمق بیشتری نگاه کنیم.

قیمت نفت خام

تاثیرگذارترین عامل هزینه نفت خام است که تا حد زیادی توسط عرضه و تقاضای بین‌المللی دیکته می‌شود.

باوجود اینکه ایالات‌متحده بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، همچنان واردکننده خالص نفت خام نیز است که اکثریت صادرکنندگان بنزین به ایالات‌متحده شامل کشورهای کانادا، مکزیک و عربستان سعودی است. به‌دلیل اتکای آمریکا به واردات، قیمت گاز آمریکا تا حد زیادی تحت تاثیر بازار جهانی نفت خام است.

تعدادی از عوامل ژئوپلیتیکی می‌توانند بر بازار نفت خام تأثیر بگذارند اما یکی از بزرگترین تأثیرات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان سعودی است.

اوپک که در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد، برای مبارزه با تسلط ایالات‌متحده بر بازار جهانی نفت ایجاد شد. اوپک اهداف تولیدی را برای ۱۳ کشور عضو خود تعیین می‌کند و از نظر تاریخی، قیمت نفت با تغییرات تولید اوپک مرتبط بوده است. امروزه کشورهای اوپک مسئول حدود ۶۰ درصد نفت تجارت بین‌المللی هستند.

هزینه‌های پالایش

نفت باید قبل از اینکه توسط مصرف‌کنندگان استفاده شود به بنزین تبدیل شود به‌همین دلیل هزینه‌های پالایش در قیمت بنزین لحاظ می‌شود.

ایالات‌متحده صدها پالایشگاه در سراسر کشور دارد و بزرگترین پالایشگاه این کشور متعلق به شرکت عربستان سعودی آرامکو است که روزانه حدود ۶۰۷ هزار بشکه نفت فرآوری می‌کند.

هزینه دقیق پالایش بر اساس عوامل متعددی مانند نوع نفت خام مورد استفاده، فناوری فرآوری موجود در پالایشگاه و نیاز بنزین در بخش‌های خاص کشور متفاوت است.

به‌طور کلی، ظرفیت پالایش در ایالات‌متحده مطابق با تقاضای نفت نبوده است. چندین پالایشگاه در طول همه‌گیری سراسری تعطیل شدند اما حتی قبل از کووید-۱۹، ظرفیت پالایش در ایالات‌متحده از تقاضا عقب بود. به‌طور باورنکردنی، از سال ۱۹۷۷ تاکنون هیچ تاسیسات جدید پالایشی در کشور ساخته نشده است.

مالیات

در ایالات‌متحده، مالیات نیز نقش مهمی در تعیین قیمت بنزین دارد.

در سراسر آمریکا، متوسط مالیات بر بنزین ۰.۵۷ دلار در هر گالن است، با این حال، مقدار دقیق آن از ایالتی به ایالت دیگر در نوسان است. کالیفرنیا بالاترین مالیات بنزین (۰.۸۷ دلار) را دارد پس از آن به‌ترتیب ایلینویز، پنسیلوانیا، هاوایی و نیوجرسی قرار دارند.

ایالت‌هایی که مالیات بالای بنزین دارند به‌طور معمول پول اضافی را صرف بهبود زیرساخت‌ها یا حمل‌ونقل محلی خود می‌کنند. به‌عنوان مثال، ایلینویز در سال ۲۰۱۹ مالیات گاز خود را به‌عنوان بخشی از یک طرح زیرساختی ۴۵ میلیارد دلاری دو برابر کرد.

کالیفرنیا، ایالتی با بالاترین مالیات بر بنزین، انتظار دارد در جولای امسال شاهد افزایش نرخ مالیات باشد که باعث افزایش قیمت بنزین تا حدود سه سنت در هر گالن خواهد شد.

هزینه‌های توزیع و بازاریابی

در نهایت، هزینه‌های توزیع و بازاریابی بر قیمت بنزین تأثیر دارد.

بنزین به‌طور معمول از طریق خطوط لوله از پالایشگاه‌ها به پایانه‌های محلی انتقال می‌یابد. بنزین فراوری می‌شود تا اطمینان حاصل شود که الزامات بازار یا استانداردهای دولت محلی را برآورده می‌کند سپس پمپ بنزین‌ها محصول نهایی را بین مصرف‌کننده توزیع می‌کنند.

هزینه راه‌اندازی یک پمپ بنزین متفاوت است؛ برخی از پمپ بنزین‌ها متعلق به پالایشگاه‌هایی با نام تجاری مانند شورون هستند، در حالی که برخی دیگر در مقیاس کوچکتر متعلق به بازرگانان مستقل هستند. برندهای معروف تبلیغات زیادی دارند.

تأثیر درگیری روسیه و اوکراین بر قیمت بنزین 

اگر تنها بخشی از نفت آمریکا از روسیه می‌آید، چرا درگیری روسیه و اوکراین بر قیمت‌ها در ایالات متحده تأثیر می‌گذارد؟

زیرا نفت در بازار کالاهای جهانی خرید و فروش می‌شود بنابراین، زمانی که کشورها تحریم‌هایی را بر نفت روسیه اعمال کردند، عرضه جهانی را تحت فشار قرار داد که در نهایت قیمت‌ها را افزایش داد.

این شوک عرضه می‌تواند قیمت‌ها را برای مدتی بالا نگه دارد مگر اینکه ایالات‌متحده وارد رکود شود که بر اساس روند داده‌های اخیر یک احتمال رو به رشد است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39195
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما