۱۴۰۱-۰۵-۲۲ - ۱۱:۵۵

جدیدترین آمار تولید نفت ایران

جدیدترین آمار اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت ا یران در تیر ماه تغییراتی داشته و نیز آمار کامل ما ه های گذشته هم در این گزارش آمده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه جولای ۲۰۲۲ برابر با تیر ماه ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۵۵۸ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۱ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران در ماه ژوئن (خرداد ماه) ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه می (اردیبهشت ماه) ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار بشکه در روز و در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ماه ۱۴۰۱) روزانه ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* ایران همچنان در جایگاه پنجم اوپک به لحاظ تولید

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت گرفته بود و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۷۱۴ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۴۹۶ هزار بشکه در روز و امارات با ۳ میلیون و ۱۳۱ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

کویت با تولید ۲ میلیون و ۷۷۲ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده اوپک است.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

* افزایش ۳۲ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در سه ماهه دوم ۲۰۲۲

ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

این رقم برای سه ماهه دوم امسال برابر با ۲ میلیون و ۵۵۹ هزار بشکه برآورد شده است که نسبت به سه ماه اول ۳۱ هزار بشکه بیشتر است.

همچنین میزان تولید نفت ایران در سه ماهه دوم امسال ۸۷ هزار بشکه در روز بیشتر از سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ است.

ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

*  متوسط تولید نفت ایران در سال‌های قبل

ایران به طور متوسط در سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه نفت و در سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۹۱ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط نسبت به سال پیش از آن ۴۰۱ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است.

ایران در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

* افزایش ۲۱۶ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه جولای ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) ۲۸ میلیون و ۸۹۶ هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه ۲۱۶ هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه ژوئن را نشان می‌دهد.

اوپک در ماه ژوئن روزانه ۲۸ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* افزایش ۱۵۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان

عربستان در ماه جولای ۱۵۸ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است و میزان تولیدش به ۱۰ میلیون و ۷۱۴ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه ژوئن ۱۰ میلیون و ۵۵۶ هزار بشکه در روز بود.

* بیشترین افزایش تولید برای عربستان

بیشترین افزایش تولید این ماه با ۱۵۸ هزار بشکه در روز به عربستان تعلق دارد و ونزوئلا با ۴۹ هزار بشکه در روز کاهش تولید، بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده است.

البته افزایش تولید عربستان با ماه گذشته چندان فرقی ندارد و ریاض در ماه ژوئن ۱۵۹ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشت.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39174
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما