۱۴۰۱-۰۲-۲۸ - ۱۱:۴۳

افزایش ۶۰ درصدی قیمت تضمینی چغندرقند

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، از افزایش ۶۰ درصدی قیمت تضمینی چغندرقند نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛پیمان حصادی به خبرنگار گفت: در پی افزایش هزینه‌های تولید چغندرقند همزمان با افزایش قیمت تضمینی گندم و برخی از محصولات رقیب، قیمت تضمینی چغندرقند با حدود ۷۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته با احتساب کمک کرایه حمل و محاسبه ارزش جوایز تحویل به حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت.

وی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش قیمت و تاثیر آن بر میزان استقبال از کشت چغندرقند در کشور اظهار داشت: با نظر مساعد وزیر جهاد کشاورزی، همراهی و تعامل انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر و دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از محصولات کشاورزی؛ ضمن تهیه بسته حمایتی جامع با هدف حمایت و پشتیبانی فنی و اعتباری از کشت، تولید و فرآوری چغندرقند و شکر، میزان کمک کرایه حمل از مزرعه تا کارخانه قند نیز افزایش پیدا کرد.

حصادی افزود: بدین ترتیب در سال زراعی جاری (۱۴۰۰-۱۴۰۱) قیمت تضمینی چغندرقند بهاره نسبت به سال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹) با ۶۲ درصد افزایش از ۱۲۴۷۶ ریال + ۵۰۰ ریال کمک کرایه حمل، به ۱۷۰۰۰ ریال + ۴۰۰۰ ریال کمک کرایه حمل، افزایش یافت.

وی افزود: قیمت تضمینی چغندرقند پاییزه نیز در سال زراعی جاری (۱۴۰۱-۱۴۰۰) نسبت به سال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹)  با ۵۹ درصد افزایش از ۱۲۰۴۰ ریال + ۱۰۰۰ ریال کمک کرایه حمل،  به ۱۶۴۱۰ ریال + ۴۳۰۰ ریال کمک کرایه حمل،  افزایش پیدا کرده است.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر مبلغ ۲۱ هزار ریال قیمت تضمینی چغندرقند بهاره بر مبنای عیار ۱۶ (با احتساب کمک کرایه) دو (۲) کیلوگرم قند یا شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک نیز به ازای هر تن چغندرقند تحویلی به عنوان جایزه تحویل به ارزش تقریبی ۱۵۰۰ ریال در هرکیلو به چغندرکارانی که براساس کشاورزی قراردادی با کارخانه‌های قند قرارداد کشت دارند، همچون گذشته پرداخت می‌شود.

وی گفت: بنابراین با احتساب محاسبه ارزش جوایز تحویل، قیمت تضمینی به علاوه کمک کرایه حمل در مجموع به ازای هرکیلوگرم چغندرقند بهاره تحویلی به کارخانه‌های قند؛ نزدیک به ۲۳ هزار ریال در هر کیلو (یعنی بیش از ۷۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل) برای چغندرکاران ایجاد درآمد خواهد شد.

حصادی اضافه کرد: علاوه بر مبلغ ۲۰۷۱۰ ریال قیمت تضمینی چغندرقند پاییزه بر مبنای عیار ۱۵، دو کیلوگرم قند یا شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک نیز به ازای هر تن چغندرقند تحویلی به عنوان جایزه تحویل تحویل به ارزش تقریبی ۱۵۰۰ ریال در هر کیلو به چغندرکارانی که براساس کشاورزی قراردادی با کارخانه‌های قند قرارداد کشت دارند، مانند گذشته پرداخت می‌شود.

وی اذعان داشت: با احتساب محاسبه ارزش جوایز تحویل، قیمت تضمینی به علاوه کمک کرایه حمل در مجموع به ازای هرکیلوگرم چغندرقند پاییزه تولیدی که تحویل کارخانه‌های قند می‌شود، بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال در هر کیلو (یعنی بیش از ۷۰ درصد) افزایش نسبت به سال قبل برای چغندرکاران ایجاد درآمد خواهد شد.

حصادی در همین حال اظهار امیدواری کرد که ثمره این اقدام بزرگ منجر به افزایش سطح کشت، تعمیق کشاورزی قراردادی و  افزایش میزان عملکرد و تولید چغندرقند شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=34357
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما