۱۴۰۱-۰۲-۲۸ - ۸:۰۷
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز ساخت ۲میلیون مسکن تا پایان امسال

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با اعلام “پنج‌میلیون و ۴۱۸هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند که تا امروز حدود ۶۵درصد آن‌ها شرایط اولیه را دارند”، گفت: واحد‌های درحال ساخت تا پایان تابستان امسال به دومیلیون واحد خواهد رسید.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمودزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه عملیات اجرایی ۴۴۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن درشش ماه گذشته آغاز شده است، افزود: در مجموع حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در دست اجرا داریم که از جمله‌ی آن ساخت ۵۳۶ هزار واحد شهری و ۱۵۸ هزار واحد روستایی است و ۱۴۷ هزار واحد را نیز مردم با دریافت تسهیلات می‌سازند.

وی با اعلام اینکه تعداد واحد‌های درحال ساخت تا پایان تابستان امسال به دو میلیون واحد خواهد رسید، افزود: دست کم پنجاه درصد هزینه تمام شده مسکن‌های نهضت ملی از تسهیلات بانکی تأمین که در چهار مرحله فوندانسیون، اسکلت، سفت کاری و نازک کاری واریز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: متقاضیان هم جدا از ۴۰ میلیون آورده اولیه زمان نام نویسی، الباقی سهم خود را طی ۴ مرحله، بعد آغاز، فوندانسیون، سفت کاری و نازک کاری پرداخت می‌کنند.

وی افزود: در بیشتر شهر‌های کشور یعنی شهر‌های زیر صد هزار نفر جمعیت، پلاک‌های یک طبقه یا دو طبقه درحال ساخت است، لذا قیمت تمام شده و سرعت ساخت با بلند مرتبه سازی در شهر‌های بزرگ کامل متفاوت است.

محمودزاده میانگین متراژ واحد‌های درحال ساخت شهر‌های بزرگ و کوچک را به ترتیب تا ۷۵ و ۱۰۰ متر اعلام کرد و گفت: آخرین عددی که آذر سال گذشته برای ساخت یک متر مربع مسکن در طرح نهضت ملی اعلام کردیم چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود و همه‌ی واحد‌هایی که در ماه‌های آینده تحویل متقاضیان داده می‌شود در همین حدود است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهر‌ها ۴۰ درصد و در کلان شهر‌ها ۶۰ درصد قمت مسکن، بهای زمین است، افزود: جدا از اینکه براساس قانون قیمت زمین حذف شده، در حوزه خدمات، مصالح ساختمانی و تسهیلات نیز باهدف کاهش هزینه‌های تمام شده قیمت مسکن اقداماتی انجام شده است.

محمودزاده در ادامه گفت: ۳۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه در نظر گرفته ایم، یعنی اگر شهرداری پولی برای صدور پروانه واحد‌های مسکونی حمایتی می‌گیرد ۳۰ درصد را دولت به شهرداری پرداخت می‌کند، و همچنین مالیات هر واحد مسکونی که به طور میانگین بیش از ۴۰ میلیون تومان است به یک میلیون تومان کاهش یافته است.

وی همچنین با اعلام اینکه ۵۰ درصد تخفیف هم سازمان نظام مهندسی در بحث خدمات فنی و مهندسی برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته است، افزود: وزارت نیرو برای انشعابات فقط حق انشعاب می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن دهک‌های اول تا سوم جامعه را از محل تسهیلات بانکی خواند و گفت: طرح نهضت ملی مسکن سیال است، یعنی مبلغ و سود تسهیلات متفاوت و براساس دهک درآمدی افراد تنظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار واحد پروژه در کشور به صورت مشارکتی درحال انجام است، گفت: اساسنامه‌ی صندوق ملی مسکن در هیأت دولت تصویب شده است و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم.

محمود زاده افزود: رئیس جمهور بر استفاده ویژه از شرکت‌های دانش بنیان و کیفیت ساختمان تاکید کرد.

معاون وزیر راه با اعلام اینکه این پروژه‌ها بین سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت هستند، گفت: اشخاصی که زمین دارند و نیاز به تسهیلات برای ساخت واحد مسکونی دارند می‌توانند به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

وی ادامه افزود: تاکنون ۱۴۷ هزار واحد ثبت نام و تسهیلات می‌گیرند، اما براساس قانون چنانچه اشخاصی به تعهدات خود عمل نکنند باید برای اجرای طرح‌های جدید تسهیلات دریافتی را بازگردانند.

محمود زاده با بیان اینکه از طریق فرم جیم متقاضیان سه شرط استفاده از امکانات دولتی، سابقه مالکیت و تأهل حدود ۱۸ میلیون نفر بررسی شده است، افزود: تمام اطلاعات به کارتابل استان‌ها و شهر‌های جدید منتقل شده، و منتظر شرط چهارم یعنی سابقه پنج سال سکونت هستیم.

وی با بیان اینکه پنج میلیون و ۴۱۸ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده اند که تا امروز حدود ۶۵ درصد آن‌ها شرایط اولیه را دارند گفت: امیدواریم که همکاران ما در استان‌ها بتوانند زودتر متقاضیان را تعیین تکلیف کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: ساخت واحد‌های مسکونی ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد و کسانی که پالایش می‌شوند به پروژه‌های درحال احداث معرفی می‌شوند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=34332
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما