۱۴۰۱-۰۲-۲۷ - ۹:۴۹

افزایش ۳۰ درصدی نرخ تعمیرات لپ تاپ و تبلت

رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت: افزایش نرخ لب‌تاپ و افت توان خرید مصرف‌کنندگان باعث شده است مدت زمان نگهداری از کالاهای خود را افزایش بدهند و سعی می‌کند رم و هارد لب‌تاب خود را ارتقا بدهند. نرخ تعویض رم بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمدرضا فرجی با رد خبر افزایش ۱۰۰ درصدی کالاهای آی تی بعد از افزایش تعرفه‌های گمرکی، گفت: ۶ تا ۶.۵ درصد تفاوت گمرکات بر قیمت کالاهای آی تی تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه کالاهای آی تی قابلیت احتکار ندارند، گفت: کالاهای آی تی احتمال دپو شدن ندارند چراکه هفتگی کالاها به روز می‌شوند و ممکن است بازار خود را از دست بدهند از این‌رو کالاها در زمان مشخص عرضه می‌شوند.

این فعال صنفی با اشاره به افزایش نرخ کالاهای آی تی در هفته‌های اخیر، گفت: نوسان‌های نرخ ارز دلیل افزایش قیمت کالاهای آی تی است؛ همین مسئله باعث شده است توانایی خرید کالاهای نو و برند از سوی مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کند از این‌رو بازار روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه در سال‌های گذشته مصرف‌کنندگان هر ۵ سال ۳ مرتبه لب‌تاپ خود را تعویض می‌کردند، گفت: افزایش نرخ لب‌تاپ و افت توان خرید مصرف‌کنندگان باعث شده است مدت زمان نگهداری از کالاهای خود را افزایش بدهند و سعی می‌کند رم و هارد لب‌تاپ خود را ارتقا بدهند. نرخ تعویض رم بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به رونق بازار تعمییرات تبلت و لب‌تاپ، خاطر نشان کرد: بازار فروش کالاهای استوک رونق خوبی دارد. کالاهای استوک به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و یک ایراد اساسی دارد و آن این است که در میزان خرید کالاهای نو تاثیر خود را می‌گذارد و علاوه بر این خدمات پس از فروش نیز ندارد.

این فعال اقتصادی افزایش هزینه تعمییرات را متاثر از نوسان‌های نرخ ارز دانست و گفت: قطعات لب‌تاپ و تبلت گران شده‌ است؛ همچنین در سال جاری دستمزد کارگران افزایش پیدا کرد همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث افزایش ۳۰ درصدی نرخ تعمییرات لب‌تاپ و تبلت شده‌اند.

به گفته فرجی؛ برندهای لنوو، ایسوس بیشترین تقاضا برای خرید لب‌تاپ و تبلت را دارند.

فرجی افزود: رایانه و ماشین‌های اداری زیرساخت آینده تمام کشورهاست و اگر رایانه نبود در شیوع بیماری کرونا، آموزش کشور با چالش جدی مواجه می‌شدی. مالیات بر ارزش افزوده در کالاهای آی تی عدد کوچکی نیست و اگر این مالیات حذف شود مصرف‌کنندگان می‌توانند کالاها با درجه کیفی بالاتری خریداری کنند.

کاهش تقاضا خرید موبایل

همچنین در این رابطه مهدی محبی رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید تلفن همراه، گفت: افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شده است تقاضا برای خرید موبایل نسبت‌های به سال‌های گذشته کاهش چشمگیر قابل توجه بود اما در حال حاضر هر ۵ سال یکبار تعویض می‌کنند.

وی با بیان اینکه تقاضا برای تعمییر موبایل، گفت: نرخ قطعات متناسب با نوسان‌های ارز تغییر می‌کنند از این‌رو هزینه‌های تعمییر بالا می‌رود.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: برندهای سامسونگ و شیامی بیشتر تقاضا برای خرید را دارند و موبایل در رنج قیمت ۴ تا ۶ میلیون بیشتر تقاضا برای خرید را دارند.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=34280
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما