۱۴۰۰-۱۰-۲۹ - ۱۲:۲۶

موسس و سهامدار کروز از رقابت بی رحمانه شرکت ها در دنیای اقتصادی امروز سخن گفت

شرکت کروز هم به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز خاورمیانه در مسیر پیشرفت یکی از بزرگان است که بدون توجه به سنگ اندازی و موانع، با ذهن توسعه و خدمت به مردم در این مسیر گام بر می دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛توسعه و پیشرفت در دنیای امروز همچون دنیای فن آوری ها هر روز‍ پیچیده تر می شود. فضایی که رقابت را سخت تر می کند. پیشرفت در دنیای امروز راهی است که فقط با مبانی اصولی و روش های استاندارد شکل گرفته و می توان از آن عبور کرد. متاسفانه عدم توانایی کافی برای حرکت در این مسیر رقابت ناسالمی را به وجود می آورد. آنجا که عقب ماندگان با توسل به روش های غیر اخلاقی و غیر اصولی قصد دارند مانع حرکت شوند اما این حرکت برای آنها که بزرگ هستند و بزرگی می کنند کوچک است و مانع نیست.

شرکت کروز هم به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز خاورمیانه در مسیر پیشرفت یکی از بزرگان است که بدون توجه به سنگ اندازی و موانع، با ذهن توسعه و خدمت به مردم در این مسیر گام بر می دارد.

حمید کشاورز موسس و سهامدار شرکت صنایع تولیدی کروز می گوید این شرکت با قدمتی چهل ساله در چارچوب اصول و استاندار های کشور بزرگترین و موفق ترین قطعه ساز کشور شده است.

حمید کشاورز در پاسخ به سوال اینکه چرا باید صنعت خودرو داشته باشیم، گفت: برای داشتن این صنعت در کشور نیاز است که جمعیت زیاد باشد، وسعت سرزمین مناسب باشد و موانع طبیعی زیاد نباشد. با توجه به دارا بودن شرایط و ارزانی نسبی سوخت در کشورمان دارای یک برتری نسبی برای تولید و حتی صادرات خودرو هستیم. اگر امروز مصرف کننده، سهامدار و دولت ناراضی هستند این نشان می دهد که در اداره این صنعت اشتباه می کنیم نه در داشتن آن.

کشاورز در واکنش به حرف و حدیث های منتشر شده علیه شرکت کروز اظهار کرد: این حرف ها که سراسر دروغ است یک عامل اصلی دارد؛ کروز در این چهل سال بسیار موفق، سالم و با استانداردهای کشور عمل کرده و پیش رفته و برای کسانی که بخیل هستند ایجاد مشکل کرده است. این افراد با ایجاد رسانه های جدید و فضای مجازی اتهاماتی وارد کردند؛ حرف و صحبت پشت سر ما، حرف و صحبتی است که پشت هر کسی که کار بزرگی انجام داده می تواند باشد. کروز اکنون بدهی عقب افتاده بانکی و ارزی ندارد و در پرداخت مالیات و سهم بیمه همیشه جزء بهترین شرکت ها بوده است.

وی ادامه داد: کروز به عنوان چهلمین شرکت کشور، سال گذشته با حدود پانصد میلیون دلار فروش، در استانداردهای جهانی یک شرکت کوچک محسوب می شود. اگر نتوانیم در کشور بیست تا سی شرکت بسیار بزرگ داشته باشیم، اقتصاد ما محکوم به نابودی است. مراودات دو شرکت خصوصی بر مبنای منفعت است و دوام دارد.

کشاورز با اشاره به اینکه رشد، اساس اقتصاد کنونی بازار جهانی است که به طرف زنجیره بالا یا پایین طی می شود، گفت: اساس اقتصاد جنگیدن، جلورفتن و بزرگ شدن است. تمایل به بزرگ شدن اقتصاد خودمان داریم و توانستیم در این سی سال صنعت خودرو این موفقیت رو به دست آوریم.

موسس و سهامدار شرکت کروز گفت: در دنیای اقتصادی امروز یک رقابت بی رحمانه بین شرکت ها وجود دارد. برای مثال شرکت سامسونگ علاقه ای به وجود شرکت اپل ندارد و بالعکس، در همین راستا دزدی صنعتی همدیگر را می کنند و بر علیه هم اعلام جرم می کنند. ما مثل هر شرکت ایرانی قصد بزرگ شدن داریم ولی به هیچ عنوان این به معنای نابود کردن رقبا یا در انحصار گرفتن کل زنجیره نیست.

کشاورز در خصوص اینکه اگر یک شرکت قطعه سازی مالک یک شرکت خودروسازی شود همه قطعات را به انحصار می گیرد، اظهار کرد: در بسیاری از شرکت های دنیا قطعه سازان یکی از سهامداران شرکت های خودروسازی هستند. هر شخص می تواند در صنایع مختلفی سرمایه گذاری کند و ما در شرکت کروز سهمی از ایران خودرو نداریم و آن در شرکت دیگری است که متعلق به ماست. مطابق ماده ۱۲۹ قانون تجارت اگر در شرکتی عضوهای مشترک هیئت مدیره یا منافع مشترکی داشته باشید، اعضای مشترک فاقد حق رأی هستند. ورود ما به ایران خودرو جهت امید به اصلاح بود و در نظر داشتیم مانند گروه بهمن کمک کنیم تا این شرکت رضایت صنعت و مشتریان را بدست آورد.

موسس و سهامدار شرکت کروز همچنین در پاسخ به شائبه هایی در مورد کسب رانتی دولتی توسط این مجموعه گفت: در سال۶۰ با ده هزار تومان وارد این صنعت شدیم. هیچ ارتباطی با دولت نداشتیم و یک روز هم حقوق بگیر دولت نبودیم، یک فاصله معنادار با دستگاه سیاسی گرفتیم و هرآن چه در اختیار صنایع بوده ما هم گرفتیم. ما اصولا صنعتگر هستیم و هر آنچه بدست آوردیم در کروز سرمایه گذاری کرده ایم و اعتقاد داریم با ایجاد صنعت قوی و شرکت های بزرگ اقتصاد کشور جان می گیرد.

کشاورز در مورد دلایل خرید سهام شرکت های خودروساز توسط کروز تصریح کرد: روزی را پیش بینی کردیم که با اداره دولتی خودروسازها مثل همه دولت ها در دنیا، صنعت خودرو به ورشکستگی خواهد رسید. اگر بخش خصوصی بتواند یک صدایی در هیئت مدیره یک خودروساز بزرگ داشته باشد، این فرآیند را بلعکس یا متوقف می کند و با این انگیزه شروع به خرید سهام ایران خودرو کردیم و کماکان همان یک عضو غیر موظف از پنج عضو را داریم، یعنی در اداره ایران خودرو هیچ نقشی نداریم.

وی در پاسخ به سوال آیا تولید قطعات توسط یک تامین کننده امکان عدم تولید یا افزایش قیمت یکباره به دنبال دارد توضیح داد: این نوع نگرش برای واحدهای کوچک صدق می کند. در صورتی که شرکت های بزرگ یک سیاست واحد دارند و به همان میزان که خودروساز به قطعه ساز بزرگ نیاز دارد، چند برابر آن نیز قطعه ساز به بازار قطعه سازی نیازمند است.

کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا خودروساز ما می تواند خودرو با کیفیت تری تولید کند، گفت: بله ولی با گرایش دولتی و دولتی فکر کردن نمی توان به سه ذینفع مصرف کننده، سهامدار و دولت پاسخ داد.

وی در مورد انباشت خودرو در کف کارخانه به دلیل کسری قطعه بیان کرد: در دوره اول تحریم ها شرکت پژو که بزرگترین تأمین کننده قطعات ایران خودرو بود، ارسال قطعات خود را متوقف کرد و برای خروج از بحران، با همت واحد R&D شرکت کروز قطعات استراتژیک در چهار ماه تولید انبوه شد و پژویی تولید شد که یک یورو هم قطعات وارداتی نداشت. در این کار ما نقش اصلی داشتیم و افتخار می کنیم و هم اکنون هر چه که نیاز باشد با پژوهش در داخلی سازی پیشتاز هستیم و با دارا بودن بزرگترین مرکز تحقیقات در صنعت قطعه سازی، بیش از ۲۵۰ نفر از نخبگان کشور در آن مشغول به کار هستند و با دانشگاه های معتبر کشور پروژه های بزرگی در حال اجرا داریم؛ حتی در دانشگاه ها مراکز تحقیق برای دانشجویان ایجاد کردیم. ما باورمان این است که می توان با نخبگان کشور صنعتی شد و برترین تکنولوژی ها روز دنیا را بدست آورد.

کشاورز درباره مطالبات کروز از خودروسازان توضیح داد: بیش از شش هزار و هفتصد میلیارد تومان در قبال تحویل قطعه به خودروسازان طلب داریم که مطابق با قراردادهای فی مابین این رقم باید یک سوم باشد ولی قادر به پرداخت نیستند.

وی در مورد دلیل این بدهکاری گفت: با شروع تحریم ها صنعت خودرو در فشار بزرگی قرار گرفت و با افزایش قیمت ارز و مواد اولیه ناشی از آن باعث شد که خودروسازان و قطعه سازان در فشار بزرگ مالی قرار بگیرند و قیمت گذاری دستوری نادرست خودروها نیز به این موضوع دامن زد.

حمید کشاورز در پایان با اشاره به مشکلات پیش رو و موانع تولید داخلی گفت: در کشور نگاه مقام معظم رهبری بر تولید و توانمندی آن است و ما هم به عنوان سربازان صنعت کشور از هیچ کوششی در این راه دریغ نخواهیم کرد. هرچند در این راه با حسادت ها و بدخواهانی که اصولا با توسعه صنعت در کشور مخالفند، ما را در امان نمی گذارند و سعی می کنند با تهمت و افترا ما را دلسرد کنند. اساس کار خود را بر توسعه نهادیم و خود را موظف به حفظ اشتغال ۲۱ هزار نفر کارگر زنجیره تامین و خانواده آن ها که حدود۱۰۰هزار نفر هستند می دانیم و در این راه همانطور که تا به حال همه مشکلات را به جان خریدیم ادامه خواهیم داد چون ایران ما و کشور ما مستعد صنعتی شدن و جایگاه مناسبی در صنعت  جهان می دانیم.

 

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=29215
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما