۱۴۰۰-۱۰-۲۹ - ۷:۲۹

رفع ممنوعیت صادرات به روسیه تا یکماه آینده

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: به نظر می رسد تا یک ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه رفع شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛شاهپور علایی مقدم در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی در خصوص رفع ممنوعیت صادرات به روسیه گفت: حدود ۲۰روز پیش هیات ایرانی سفری به روسیه داشت و مقرر شد بعد از تعطیلات سال نوی میلادی  روسیه بازدیدی از بسترهای تولید کشور ما داشته باشند. امروز هم در جلسه ای که با سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان روسیه و سازمان حفظ نباتات این کشور برگزار کردیم  توافق بر این شد که در اولین فرصت از تولیدکنندگان، گلخانه ها و سمومی که در کشور برای تولید محصولات صیفی و عمدتا در گلخانه ها استفاده می شود، بازدیدی داشته باشند.

وی ادامه داد:این هیات اعلام آمادگی کرد که پس از  بازدید از بسترهای تولید کلیه ممنوعیت هایی که به دلیل تغییر شرایط قرنطینه ای و پروتکلی در این کشور ایجاد شده بود را بردارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین به  انعقاد دو تفاهم نامه با روسیه اشاره کرد و گفت: متن تفاهمنامه های مدیریت و نحوه استفاده از آفتکش ها و  تبادل اطلاعات قرنطینه ای میان ایران و روسیه امروز نهایی شد. با سفر رییس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و همچنین با امضای دو وزیر کشاورزی ایران و روسیه این تفاهمنامه ها نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد:هیچ مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر وجود ندارد و حتی نسبت به ماه گذشته حدود ۱۲ هزارتن افزایش صادرات هم داریم.

علایی مقدم در ادامه گفت: برای واردات دو محصول سیب و فلفل به روسیه ممنوعیت داریم که این دو ممنوعیت بعد از بازدید از سردخانه ها و گلخانه ها برداشته خواهد شد.  بازدید تا ۱۰ روز آینده حتما انجام می شود و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد تا یک ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه رفع شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آذربایجان فلفل‌های دلمه‌ای ایران را معدوم کرده است و آیا چنین چیزی صحت دارد یا خیر، گفت:ما این اخبار را خودمان هم از شبکه های اجتماعی شنیده ایم. معدوم کردن و برگشت دادن محصولات هم تابع پروتکل هایی است. یعنی همانطور که در قرنطینه ها مشخص می شود محصولات کشاورزی از نظر بهداشت گیاهی به چه صورت باید باشند تا صادر شوند برگشت هم تابع شرایطی است. هیچ گزارشی از برگشت فلفل دلمه های ایران از آذربایجان از پست های قرنطینه ای در کشور نداشتیم. در این مورد با آذربایجان  هم مکاتبه کردیم. آنها هم هیچ گونه گزارشی مبنی بر  اینکه محصول فلفل ایران ویروسی است به ما نداده اند و هیچ معدوم سازی صورت نگرفته است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=29182
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما