۱۴۰۰-۱۰-۲۶ - ۹:۵۱

افزایش ۱۰ درصدی قیمت برنج در هفته اخیر

رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران خاطر نشان کرد: صاحبان فروشگاه‌های زنجیزه‌ای و دلال‌ها ۸۰ درصد برنج تولیدی را از کشاورزان خریداری و در انبارها دپو کردند و برای اینکه آنها نرخ را تعیین کنند این محصول را به‌صورت قطره‌چگانی در بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛تقی جعفریان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به هفته پیش، گفت: افزایش نرخ برنج داخلی همچنان ادامه دارد و روند صعودی نرخ این محصول در هفته‌ای که گذشت متوقف نشد.

وی با اشاره به قیمت انواع برنج ایرانی، تصریح کرد: طارم و هاشمی کیلویی ۷۲هزار تومان، کشت دوم کیلویی ۷۵ هزار تومان، کشت اول کیلویی ۷۰ هزار تومان، فجر کیلویی ۵۵ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۵ هزار تومان و برنج ندا کیلویی ۴۰ هزار تومان است‌ باید این نکته را در نظر داشته باشید که این نرخ‌ها در بنکداری مازندران به این شرح است و سود واحدهای صنفی در نظر گرفته نشده است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا ترمز افزایش قیمت برنج کشیده خواهد شد و یا با نزدیک شدن به ماه‌های پایان سال باز هم شاهد افزایش نرخ برنج خواهیم بود؟ افزود: به نظر من قیمت برنج دیگر کشش افزایش بیش از این را ندارد. در حال حاضر بالای ۸۰ درصد از محصول از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده است و در انبارها دپو شده است.

به گفته این فعال اقتصادی، دلال‌ها و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعد از پایان فصل برداشت برنج و اول محصول  آن را از کشاورزان خریداری و در انبارهای خود دپو کردند هم اکنون کنترل بازار در دست این افراد است و آنها به‌صورت قطره‌چگانی برنج را در بازار عرضه می‌کنند به همین دلیل روزانه قیمت برنج ایرانی بالا می‌رود.

جعفریان حباب قیمت برنج را ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: این نکته را در نظر داشته باشید که کشاورزان از این افزایش نرخ منتفع نمی‌شوند بسیاری از کشاورزان راضی بودند که محصول خود را ۳۰ درصد کمتر از نرخ تعیین شده بفروش برساند، پس دوباره بر این نکته تاکید می‌کنم که این واسطه‌ها و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای معلول این شرایط هستند نه کشاورزان.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود دولت به بازار برنج می‌تواند قیمت‌ها را در بازار کنترل کند؟ افزود: ورود دولت به بازار برنج تشویش این بازار را بیشتر خواهد کرد در سال‌های گذشته زمانی‌که نرخ برنج داخلی افزایش پیدا می‌کرد دولت برنج خارجی را در بازار عرضه می‌کرد و همین مسئله باعث شکسته شدن نرخ برنج داخلی می‌شد. این سیاست نیز امسال اعمال شد اما نتیجه عکس گرفت و همچنان شاهد افزایش نرخ برنج ایرانی در بازار هستیم.

وی با بیان اینکه رغبت مردم برای خرید برنج خارجی کاهش پیدا کرده است، گفت: اعتماد مردم به سلامت برنج خارجی کاهش پیدا کرده است چراکه وجود سم آرسنیک دراین برنج‌ها در سال‌های گذشته تایید شد. این مسئله تا آنجا پیش رفته است که رستوران‌ها نیز غذای خود را با برنج ایرانی بفروش می‌رسانند.

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با اشاره به قیمت انواع برنج‌های خارجی، گفت: تایلندی کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، پاکستانی ۳۰ هزار  تومان و هندی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است.

وی در پایان با اشاره به حذف معافیت مالیاتی برای واردات برنج خارجی، گفت: از ۱۳ دی واردات برنج مشمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده شد و همین مسئله افزایش قیمت برنج خارجی را تشدید کرد.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=29018
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما