۱۴۰۰-۰۸-۰۱ - ۱۰:۲۰

آقای رئیسی؛ اردبیل را بر مدار توسعه قرار دهید!

استان اردبیل دیروز جمعه میزبان رئیس جمهوی اسلامی ایران بود؛ این هشتمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی است که با هدف شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، رفع موانع و مشکلات مردم به‌ویژه فقرا و محرومین انجام می‌پذیرد.

علی‌اکبر روح‌نواز/روزنامه‌نگار

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛طبق اطلاعات رسمی منتشره، استان اردبیل به طور میانگین از نظر شاخص‌های توسعه اقتصادی، صنعتی،‌ فرهنگی و بهداشت و درمان رتبه ۲۴ را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است؛ آماری که نشان می‌دهد این استان در ردیف مناطق محروم کشور قرار دارد و بحق باید در اولویت برنامه‌های توسعه دولت گنجانده شود.
سهم نیم‌درصدی استان از زیرساخت‌های صنعتی کشور گواه این ادعاست که ادوار دولت‌ها حتی حاضر نشده‌اند حمایت‌ها و مشوق‌های حداقلی را در چارچوب آمایش سرزمین برای توسعه پیش‌نیازهای صنعتی و تولیدی و بر پایه پتانسیل‌های اختصاصی نظیر کشاورزی، توریسم، معادن و ترانزیت انجام دهند و در نتیجه استان اردبیل رتبه‌های ممتاز بیکاری و مهاجرفرستی را کسب کرده است!
به بیانی دیگر عقب‌ماندگی انباشته استان اردبیل محصول سیاست دیرین تبعیض‌آمیز و به غایت غلط دولت‌هاست که تصور داشتند با توجیه و بهانه کردن ظرفیت‌های کشاورزی استان و محروم ساختن آن از حداقل‌های توسعه و تمرکز عمده زیرساخت‌های صنعتی مهم همچون صنایع فولادی و پتروشیمی و … در استان‌های مرکزی می‌توانند توسعه پایدار متوازن را در کشور تحقق بخشند.
همین اصرار و دستکاری آبی و انتقال حوزه‌های آبی به استان‌های مرکزی نظیر اصفهان، کرمان و یزد برای مصارف صنعتی و فقدان نظارت درست و سرمایه‌گذاری بر صنعت کشاورزی و کشت سنتی نه تنها امروز منجر به تنش و بحران آبی شده بلکه الزام می‌نماید که دولت کنونی در راستای شعار و برنامه عدالت‌محور خود، منابع و سرمایه‌های کشور را به طور متوازن و مبتنی بر خرد و دانش در نقاط کشور توزیع کند.
مردم استان اردبیل از آیت‌الله رئیسی این خواسته و مطالبه را دارند که اگر قرار است این استان همچنان بر پایه استدلال‌های غلط گذشته و به دلیل برخورداری از پتانسیل کشاورزی از زیرساخت‌های تولیدی و صنعتی اشتغالزا بی‌بهره بماند، تدابیری اندیشیده شود که لااقل پیش‌نیازهای توسعه و بهره‌وری حوزه کشاورزی، توریسم، معادن و ترانزیت و حمل و نقل ایجاد شود و استان بتواند نقش خود را در منظومه اسناد توسعه ایفا کند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24422
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما