۱۴۰۰-۰۷-۲۸ - ۱۳:۳۹

کاهش ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز و در یک روند رو به کاهش با افت ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحد روبرو شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بازار با کاهش ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحد به رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۷۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۰۸۲ واحد به رقم ۳۹۷ هزار و ۲۶۳ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس هم به بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی به بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۵.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۶۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۰۲۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی ۹۱ صدم درصد کاهش یافتند، این دو شاخص با معیار هموزن فقط ۲۷ صدم درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور یک درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس که معاملات خرد در آن انجام می‌شود ۱.۲ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۴۷ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری غدیر و پتروشیمی نفت شیراز به ترتیب بیشتری اثر کاهشی بر شاخص بورس را ایفا کردند.

در فرابورس ایران هم امروز روند رو به کاهش وجود داشت، به گونه‌ای که شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات با کاهش ۱۳۱ واحد به رقم ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش بازار پایه که شامل شرکت‌هایی است که هنوز در تابلوی اصلی معاملات قرار نگرفته‌اند و اطلاعات آنها کامل نیست، به رقم ۳۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۰۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۸ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

عمده این معاملات مربوط به اوراق با درآمد ثابت است که مشتری آنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و یکی از دلایلی که مسئولان بورس تاکید دارند سرمایه‌گذاران حقیقی از طریق صندوق‌ها وارد بازار شوند این است که معمولا مدیران این صندوق‌ها تلاش می‌کنند با خرید اوراق با درآمد ثابت دولتی حداقل درآمدی البته بیش از سود بانکی برای اعضای صندوق به دست بیاورند، بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به ویژه در صندوق‌های با درآمد ثابت دارای درآمدی بیشتر از سپرده‌گذاری در بانک است. از طرفی اعمال سرمایه‌گذاری از طریق صندوق ریسک و هزینه معاملات افراد حقیقی را کاهش می‌دهد.

امروز نماد پلیمر آریا ساسول بیشتری اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشته و در جهت دیگر نمادهای پتروشیمی زاگرس،‌ صنعتی مینو، پالایش شیراز، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت لاوان و ذوب آهن اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 دولت اعلام کرده است که قصد دارد سهام عدالت به جاماندگان اختصاص دهد، اما نکته مهم‌تر این است که دولت باید مدیریت سهام عدالت فعلی را به گونه‌ای طراحی کند که سهامداران عدالت با داشتن پرتفوی مناسب زیان نکنند، در حالی که از زمان آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال گذشته تاکنون ارزش این سهام حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

امروز رئیس هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام کرد که مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه واریز شده و قرار بود از این منابع برای بازارگردانی سهام عدالت استانی استفاده شد که این کار نشده در نتیجه ارزش سهام عدالت شرکت‌های استانی در بازار سرمایه کاهش یافته و این نشان می‌دهد که از این منابع برای بازارگردانی استفاده نشده است.

همچنین سهام عدالت افرادی که روش مستقیم را هم برگزیده بودند در ریزش بازار حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. یعنی مدیریت سهام عدالت مردم در دو روش مستقیم و غیرمستقیم نامناسب و رهاشده بوده است.

 با توجه به حضور جمعیت ۵۷ میلیون نفری که حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، در بازار سرمایه لازم است قوانین بازار سرمایه متناسب با وضعیت موجود و سهامداران زیاد تغییر پیدا کند و یا اینکه سازمان بورس مجوز انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را صادر کند که مردم از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند. به این وسیله هم ارزش پول مردم در شرایط تورم حفظ می‌شود، هم درآمدی برای مردم ایجاد می‌شود و هم پول‌های سرگردان به سمت بازارهای دیگر مانند زمین و مسکن و دلار و طلا نمی‌رود.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24315
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما