۱۴۰۰-۰۷-۲۴ - ۹:۵۷
عضو کمیسیون اقتصادی:

خرید از فروشگاه زنجیره‌ای امن تر است

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر کشوری که در آنها بلوغ یافته‌اند و حیطه نفوذ خود را گسترانده‌اند، علاوه بر اشتغالزایی، یک اثر جنبی قابل توجه نیز از خود برجای گذاشته اند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛این فروشگاه‌ها با عرضه انبوه کالا به مردم موجب تعدیل قیمت ها و بالانس بازارها می شوند، با توجه به اهمیت این بازیگران اقتصادی بخش خصوصی در این زمینه با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفتگو کردیم که می خوانید.

مزیت فروشگاه زنجیره‌ای بر کسی پوشیده نیست
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفت: مزیت ها و فواید فروشگاه های زنجیره ای بر کسی پوشیده نیست، اما شاید یکی از عواملی که باعث شده است، رشد این شرکت ها در ایران، در حد و اندازه‌های اقتصاد ما مطلوب نباشد، برخی موانع فرهنگی باشد. وجود بقالی‌های سنتی در محلات و علاقه طیفی از جامعه به آنها، یکی از این مسائل است. همچنین شهروندان غالباً علاقه‌‎مند هستند که کالاهای مورد نیاز را از بورس آن کالا و محل تجمع فروشگاه‌های مرتبط با آن کالا خریداری کنند. مثلاً شخصی که قصد خرید لوازم خانگی در تهران را دارد، احتمالاً به امید قیمت مناسب، به بورس آن کالا در یکی از مناطق شهر، رجوع می کند. این شهروند با توجه به سنت خریدی که در وی نهادینه شده است، تلاش می کند با مراجعه به فروشگاه های مختلف، کشف قیمت کند.
نماینده حوزه انتخابیه آستارا در ادامه افزود: البته بنا بر تجربه شخصی و واقعیت‌های جامعه معمولاً اشخاص در این گونه مراجعات چندان به درستی راهنمایی نمی شوند و با مراجعه به فروشندگان مختلف، با انبوهی از اطلاعات متفاوت ضد و نقیض روبه‌رو می‌شوند. در نهایت هم ممکن است که کالایی را بخریم و به منزل ببریم که با مشخصات مورد ادعای فروشنده تطابق نداشته باشد و از کیفیت لازم برخوردار نباشد، به دلیل اینکه اینگونه فروشگا‌ههای کوچک از شناسنامه و برند به نام و در خور توجه ای برخوردار نیستند، به هر حال معلوم نیست، که خرید ما از آنها چه سرنوشتی پیدا می کند. اما وضعیت فروشگاههای زنجیره ای فرق می‌کند.
عضو گروه دوستی ایران و گرجستان، با اشاره به محسنات فروشگاه های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه ها به دلیل جایگاه حقوقی و برندی که دارا هستند و اهمیتی که برای بحث برندینگ و جایگاهشان در نزد نهادهای نظارتی و مردم قائل هستند، طبیعتاً رفتاری متفاوت از فروشگاه های بی نام و نشان و کمتر معتبر، دارند. این فروشگاه ها ناظر فنی دارند، ناظر استاندارد دارند (یعنی باید داشته باشند) بنابر این شهروند بر اساس مختصات ذهنی که در ذهن دارد، می‌داند که این فروشگاه، از ناظرین فنی و استاندارد برخوردار است و همچنین از سوی یک نهاد مشخص دولتی تحت نظارت است، بنابراین مثلاً نگران این موضوع نیست که روی یخچالی که می‌خرد، موتور تقلبی سوار شده باشد یا کالای فیک و غیراستاندارد در این فروشگاهها عرضه شود.

برندینگ در فروشگاه زنجیره‌ای 
مشاور سابق وزرای سازندگی، بازرگانی و کشاورزی، ضمن تبیین بیشتر این مسئله بر اساس گفتمان سازی‌های اقتصادی، افزود: یکی از هنرمندان مرحوم تعریف می‌کرد که در خارج از کشور، شخصی به او گفت که شما مگر این پیراهن را ازفلان  فروشگاه زنجیره ای نخریده‌اید، پس چرا پیراهن شما چروک است، یعنی برند آن فروشگاه زنجیره‌ای چنان در ذهن و فرهنگ مردم آن کشور رسوخ کرده بود و از چنان اعتباری برخوردار بود که مخاطب وی به صورت پیشفرض می گفت که امکان ندارد این فروشگاه پیراهن چروک و بی‌کیفیت به شما فروخته باشد و از این مسئله اظهار تعجب میکرد و می گفت حتماً پیراهن اتو شده بدون عیب و ایراد عرضه می‌کند. خود بنده تجربه تحصیل در خارج از کشور را دارم و در دوره دانشجویی ترجیح ما این بود که به همراه خانواده از فروشگاه های زنجیره‌ای خرید کنیم، زیرا از جامعیت کافی برخوردار بود و از نظر کیفیت و قیمت، رضایت مشتری را جلب می کرد، فروشگاه های زنجیره ای هم در ایران باید به صورت گام به گام به این سمت حرکت کنند تا از طریق ابزار برندینگ و همچنین جلب اعتماد تدریجی مشتری ها در طول چند نسل مختلف، بتوانند به گزینه پیشفرض خانواده‌ها برای خرید تبدیل شوند.
این عضو برجسته مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصاد، ضمن تاکید بر لزوم حمایت‌های هدفمند از فروشگاه های زنجیره‌ای، گفت: اگر این فروشگاه ها بتوانند اعتماد سیستم بانکی را جلب کنند، از طریق اخذ تسهیلات قابل توجه، خواهند توانست فضاهای بزرگی را برای عرضه کالاهای خود در اختیار بگیرند. بسیار مهم است که فروشگاه های زنجیره‌ای کالای بسیار باکیفیت تهیه کنند و برای نمونه از عرضه لباس با کیفیت درجه سوم یا فروش لوازم خانگی چینی کم کیفیت اکیداً پرهیز کنند. این موضوع قطعاً در فرایند اعتماد سازی ملی موثر خواهد بود. دولت نیز باید با توجه به کارکرد مثبت فروشگاه های زنجیره‌ای در تعادل بخشی به بازار، حمایت‌های هوشمند، کارشناسی شده و هدفمندی در این خصوص، تخصیص دهد.
سیاستگذاری های مناسب توام با نظارت و تلاش دولت برای رشد کمی همگام با رشد کیفی فروشگاههای زنجیره ای در نهایت باعث عرضه کالاهای ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و به وفور به مردم خواهد شد. مسئله‌ای که هم به سود فروشگاه زنجیره‌ای است هم به نفع مردم است و همچنین نظارت دولت بر بازار را نیز تقویت می‌کند.

 

منبع: نفت ما

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=24042
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما