۱۳۹۹-۱۱-۲۹ - ۱۱:۴۵

پیوستن به تجارت آزاد بدون درد و خونریزی نمی‌شود

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای در اختیار داشتن تجارت آزاد باید در مقابل گرفتن امتیاز، امتیازاتی بدهیم و این به معنی این است که به بدون درد و خونریزی نمی‌شو دوارد تجارت آزاد با کشورها شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ حمید زادبوم امروز در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که به صورت آنلاین در حال برگزاری است با تاکید بر اینکه ما باید حداقل ۲۰ درصد سهم تجاری کشورهای منطقه را داشته باشیم اظهار کرد:‌ این میزان از سهم تجاری کشورهای همسایه می‌تواند ۲۰۰ میلیارد دلار برای ما ارزآوری به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این به آن معناست که پتانسیل‌های زیادی در کشورهای همسایه وجود دارد که می‌تواند تبدیل به رونق تولید و تحقق شعار جهش تولید شود.

زادبوم کشور پاکستان را از پرپتانسیل‌ترین کشورهای منطقه دانست که می‌توان به شکل قابل توجهی به حجم صادرات به آن کشور افزود.

وی یادآور شد: ما ۱۵ کشور در منطقه داریم که از لحاظ ظرفیت تبادلات تجاری می‌توان پاکستان را در مقام اول و پس از آن امارات، روسیه، ترکیه، عربستان و … را قرار داد.

زادبوم عمده محصولاتی که این کشورها وارد می‌کنند را خودرو و قطعات آن، برق و الکترونیک، موبایل و قطعات آن، مواد صنایع معدنی، مواد پتروشیمی، مواد صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی برشمرد.

وی میزان صادراتی که می‌توان به کشورهای مذکور داشت ۱۲۴ میلیارد دلار عنوان کرد.

زادبوم افزود: ما سال گذشته تنها توانسته‌ایم ۴۱.۳ میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم که به نظر می‌رسد امسال به دلیل افزایش مشکلات سقف آن به ۳۵ میلیارد دلار برسد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تعامل خود را با کشورهای همسایه و دور افزایش دهیم افزود: ما علاوه بر کشورهای همسایه خود در شمال و جنوب و شرق و غرب باید به دنبال افزایش تعامل با کشورهای همسوی خود مانند چین، اندونزی، ویتنام، تایلند و برخی کشورهای آفریقایی و حتی کشورهای آمریکای لاتین باشیم.

زادبوم ادامه داد: در حال حاضر تراز تجاری ما با کشورهای اروپایی منفی است که در ارتباط با این کشورها اقدام مهم ما حداقل باید مثبت کردن این تراز تجاری باشد.

وی درباره ابزار زمینه‌ساز توسعه تعاملات بین المللی و اهمیت توجه به آ‌نها گفت: در تعاملات بین المللی یک نظم و قانونی وجود دارد که بر اساس موافقت‌نامه‌ها شکل گرفته است که یکی از آنها موافقت‌نامه‌هایی است که در قالب تجارت آ‌زاد به امضای طرفین می‌رسد.

زادبوم ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از فرصت‌هایی که در WOT و موافقت‌نامه اوراسیا حضور موفق داشته باشیم باید تلاش کنیم که قوانین و مقررات حاکم بر تعاملات و موافقت‌های بین المللی را بشناسیم.

وی تصریح کرد: زمانی که ما به قوانین و مقررات اشراف نداشته باشیم نمی‌توانیم در تعاملات بین المللی شرایط را به نفع خود رقم بزنیم.

زادبوم با اشاره به تلاش ایران برای به امضا رساندن موافقت‌نامه اوراسیا اظهار کرد:‌ برای کسب موقعیت مناسب در امضای موافقت‌های مربوط به اوراسیا باید به تمام قوانین و مقررات آ‌ن اشراف داشته باشیم و نیاز به آگاهی کامل در این زمینه داریم.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه دانشگاهی‌ها و دانشجویان نخبه باید حضور پیدا کنند افزود: ما با کمک دانشگاهی‌ها و آموزش نخبگان دانشگاهی می‌توانیم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در تعاملات بین المللی آگاهانه حضور پیدا کنیم.

زادبوم با اشاره به سخنان سعید جلیلی اشاره کرد: همانطور که ایشان عنوان کردند موضوع حمل و نقل یکی از ظرفیت‌های راهبردی مهم کشور ما در تحقق اقتصاد مقاومتی است که اگر در پنج سال آینده با جدیت به آن ورود نکنیم از عرصه حذف شده و این مزیت بزرگ را از دست خواهیم داد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از ممنوعیت صدور بخشنامه جدید در سال جاری خبر داد و گفت: یکی از مشکلات تجار که همیشه مورد اعتراض آنها بوده صدور بخشنامه‌های متعدد در سال‌های اخیر است که ما در سال جاری آن را ممنوع کردیم.

زادبوم ادامه داد: در سال جاری هیچ بخشنامه جدیدی صادر نشده و تنها در صورت نیاز بخشنامه سال‌هیا گذشته تمدید یا اصلاح گردیده است.

وی یادآور شد: دلیل تاسف صدور بخشنامه‌ها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ شرایط جدیدی بود که تشدید تحریم‌ها توسط ترامپ برای ما ایجاد و ما را با مشکلات زیادی در حوزه ارزی روبرو کرد.

زادبوم با تاکید بر اینکه پیوستن به تجارت آزاد و حضور در تعاملات بین المللی بدون درد و خونریزی امکان‌پذیر نیست اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در یک تجارت آزاد موفق حضور داشته باشیم و تعاملات بین المللی خود را توسعه دهیم در مقابل دریافت امتیازات باید امتیازاتی را نیز بدهیم که این به معنی آن است که توسعه تجارت در قالب تجارت آ‌زاد بدون درد و خونریزی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما با کشوری مانند پاکستان و افغانستان بیشتر به شکل صادرات محصولات در حال تعامل تجاری هستیم اما این روند ادامه نخواهد داشت چرا که به زودی آنها نسبت به این شکل تجارت معترض خواهند شد.

زادبوم تاکید کرد: همه کشورها به دنبال آن هستند که علاوه بر تامین نیاز، منافع کشور خود را نیز تامین کنند پس به زودی شاهد آن خواهیم بود که این کشورها خواستار افزایش صادرات محصولات خود در قبال واردات محصولات ما خواهند بود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان سخنان خود گفت: شرط پایداری تجارت با کشورهای طرف تجاری تعامل دوطرفه است ادامه تجارت یک طرفه نتیجه‌ای به جز حذف تدریجی کشور ما از تعاملات تجاری نخواهد داشت.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=15013
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما