۱۳۹۹-۱۱-۰۶ - ۱۴:۰۲

سیستان وبلوچستان رنگین کمان معادن

سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که در حوزه ذخایر معدنی دارد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب استان سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری از ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشور‌های شرق آسیا، شبه قاره هند، شیخ نشین‌های عربی و بازار‌های آفریقایی موجب شده این روز‌ها توجه بسیاری از سرمایه گذاران به آن جلب شود.

در این میان وجود معادن نسبتاً غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربندی فلزائی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسار‌های غیرفلزی نظیرتالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت، وجود بیش از ۴۰۰ هزار تن گارنت با عیار ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون تن آندالوزیت، ۵ میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزار تن سیلیس با عیار ۸.۹۹ درصد و ۴۳ هزار تن آنتیموان از جمله مهمترین این ظرفیت هاست.

از همین رو به عقیده کارشناسان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه گذاری به ویژه در بخش معدن است، صد‌ها معدن متنوع و رنگارنگ گنج‌های نهفته‌ای هستند که سرمایه گذاران را به خود می‌خوانند. معادنی که کانی‌های فلزی و غیرفلزی گرانبها، چون طلا و سنگ‌های زینتی گوشه‌ای از این گنج‌های وجودی آن به حساب می‌آیند.

از سوی دیگر سهم قابل توجه معادن و ذخایر معدنی در شکل گیری صنایع استان سیستان و بلوچستان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تأمین کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می‌دهد. توجه به سرمایه گذاری خصوصی با نظارت و هماهنگی بخش دولتی از جمله عواملی است که می‌تواند رونق اقتصادی، تجاری استان سیستان و بلوچستان و منطقه را در پی داشته باشد.

سیستان و بلوچستان با داشتن جوان‌ترین جمعیت در میان استان‌های کشور نیازمند فراهم کردن شغل برای این قشر جوان است که بهره گیری از ظرفیت معادن یکی از راهکار‌های مهم در ایجاد اشتغال پایدار برای آنان است.

کشف یک هزار و ۱۲۶ میلیون تن ذخایر معدنی در سیستان و بلوچستان

داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در استان تاکنون بالغ بر یک هزار و ۱۲۶ میلیون تن بوده که از این میزان ۷۶۳ میلیون تن در حال بهره‌برداری و ۳۶۳ میلیون تن نیز شناسایی شده که آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

او با اشاره به اینکه طرح‌های اکتشافی سیستان و بلوچستان ۱۷۴ مورد و حجم سرمایه‌گذاری پیشنهادی ۶.۰۹۹ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۵۲۲ نفر است، افزود: طرح تکمیل نقشه‌های زمین شناسی، طرح تکمیل داده‌های پایه ژئوفیزیک هوایی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان، طرح شناسایی و پی جویی پهنه‌های اکتشافی با اعتباری بالغ بر ۲.۱۶ میلیارد تومان، طرح اکتشافی عمومی- تفضیلی با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان، طرح بازرسی و ارزیابی وضعیت ایمنی معادن، طرح احیا و فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ۱۱ واحد معدنی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۸۳ نفر، طرح‌های صنایع معدنی در دست اجرا با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۴۱۱ میلیارد تومان، طرح‌های مصوب و در دست مطالعه زیرساخت معادن مجموعاً به طول ۴۳ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان و تفاهم‌نامه‌های سازمان با شرکت‌های دولتی و خصوصی از طرح‌های مهم اکتشافی معدنی در دست اجرا سال جاری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: ذخایر معدنی یکی از مهمترین مزیت‌های سیستان و بلوچستان است که خوشبختانه با اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در زمینه معادن شاهد رشد و توسعه بسیار خوبی در این استان بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای معادن غنی طلا در مناطق مختلف است، افزود: محدوده «خارستان- بیدستر» یکی از این معادن است که در شهرستان تفتان به زودی به مرحله بهره برداری می‌رسد.

شهرکی با اشاره به اینکه میزان طلای قابل استحصال در این محدوده معدنی معادل ۲۵ تن است، ادامه داد: با کشف این ذخیره مجموع ذخایر کشف شده استان سیستان و بلوچستان از ۱۳ تن به ۳۸ تن افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه امیدواریم سال آینده معادن دیگری هم که مطالعات آن در سطح استان سیستان و بلوچستان انجام شده به نتیجه برسد، تصریح کرد: سایر معادن فلزی نیز در استان شناسایی شده و سرمایه گذارن مختلفی در این ارتباط جذب شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان با پهنه وسیع زمینی و دسترسی آسان به بخش‌های مختلف طبیعی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، شیلاتی، صنعتی و معدنی یکی از مناطق مهم و برخوردار کشور بویژه در حوزه معدن است.

سه کارخانه فرآوری طلا در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود

احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای معادن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود معادن طلا در این استان ساخت سه مرکز فرآوری طلا در دستور کار قرار دارد.

او با بیان اینکه برای این مراکز فرآوری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود: هم‌اینک مجوز استخراج ۳.۵ میلیون تن طلا از معدن میرجاوه صادر شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مطالعات ایجاد مرکز فرآوری طلا بزمان هم در دست اقدام است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

او بیان‌کرد: هم‌اینک پروژه اکتشافی معدن طلای بزمان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در حال انجام است و روند کار ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

موهبتی افزود: پروژه اکتشافی معدن طلای «سرجنگل» در محدوده میرجاوه هم ۹۵ درصد رشد دارد که با ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرایی می‌شود.

او با اشاره به سایر پروژه‌های اکتشافی طلا، بیان کرد: پروژه‌های اکتشافی معدن طلای خارستان (بیدستر) تفتان با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال ۹۵ پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مراحل اکتشاف معدن مس و طلای شهرستان نیمروز با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و معدن سفید آبه در نیمروز نیز با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریالی ۶۵ درصد رشد پیشرفت فیزیکی دارد.

سیستان و بلوچستان گنجی که فراموش شد

علیرضا خرم، کارشناس معدن در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به لحاظ طبیعی از ظرفیت‌های خدادادی گسترده و چشمگیری برخوردار است که از آن جمله می‌توان به گستردگی تنوع معادن در آن اشاره کرد، که این خطه از کشور را تبدیل به رنگین کمان معادن کشور کرده است.

او با اشاره به اینکه در زمینه تجارت خارجی و صادرات نیز سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرز‌های خاکی و آبی طولانی می‌تواند برای کل کشور ارزش افزوده ایجاد کند، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر مطالعات خوبی در بخش معدن استان انجام شده و با توجه به کمبود منابع آب استان، شکوفایی بخش معدن می‌تواند در توسعه استان مؤثر باشد.

در کنار معادن طلا، معدن مس استان سیستان و بلوچستان هم از جمله ظرفیت‌های بی نظیری است که در منطقه شناسایی شده است

این کارشناس معدن ادامه داد: در کنار معادن طلا، معدن مس استان سیستان و بلوچستان هم از جمله ظرفیت‌های بی نظیری است که در منطقه شناسایی شده و در مرحله مطالعات اکتشافی قرار گرفته و مطالعات این معدن هم حداکثر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و پیش بینی می‌شود ذخایر مس شناسایی شده در این معدن به ۴۰۰ میلیون تن برسد، اما این میزان می‌تواند پس از تکمیل اکتشاف افزایش ملموسی داشته باشد.

او تصریح کرد: خوشبختانه در بخش فرآوری مواد معدنی هم استان سیستان و بلوچستان به مرحله ایجاد صنایع فرآوری رسیده و با توجه به این پتانسیل شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه می‌توانند برای انجام سرمایه گذاری و ایجاد صنایع معدنی اعلام آمادگی کند که موجب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می‌شود.

خرم با تاکید بر اینکه همچنان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، گفت: توجه به سرمایه گذاری خصوصی با نظارت و هماهنگی بخش دولتی از جمله عواملی است که می‌تواند رونق اقتصادی، تجاری استان سیستان و بلوچستان و منطقه را در پی داشته باشد.

البته در این گزارش تنها به گوشه‌ای از ظرفیت‌های بی نظیر استان سیستان و بلوچستان در حوزه معدن اشاره شده است که اگر به این ظرفیت در کنار دیگر ظرفیت‌های بی نظیر استان سیستان و بلوچستان توجه شود قطعاً علاوه بر رشد و توسعه استان موجب شکوفایی اقتصاد کشور نیز می‌شود.

منبع مهر

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=14268
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما