۱۳۹۹-۱۰-۲۴ - ۱۰:۴۲

توافق ایران و عراق برای حمل کالا از مبدا تا مقصد

وزیر راه و شهرسازی کشورمان از توافق با عراق، برای حمل یکسره کالا‌های ایرانی تا مقصد، با استفاده از کامیون‌های دو کشور خبر داد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد اسلامی در دیدار با وزیر تجارت و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، گفت: اجرایی شدن این توافق، می‌تواند مانع از هدررفت و تخریب کالا‌های صادراتی ایرانی هنگام جابجایی کامیون در مرز دو کشور شود.

وی افزود: کمیته حمل و نقل کمیسیون مشترک اقتصادی، تفاهمنامه حمل و نقل کالا‌های صادراتی ایران به عراق، از مبدا تا مقصد توسط کامیون‌های ایرانی و عراقی را تنظیم کرده که بزودی به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز کامیون‌های ایرانی کالا‌های صادراتی را تا پایانه‌های مرزی منتقل می‌کنند و کالا از آنجا به کامیون‌های عراقی منتقل می‌شود، که در این جابجایی، بخش زیادی از کالا‌ها خراب و غیرقابل استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر حمل از مبدا تا مقصد، بصورت یکسره توسط کامیون‌های ایرانی و عراقی انجام شود، از تخریب این کالا‌ها جلوگیری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تکمیل راه آهن شلمچه – بصره به طول ۳۲ کیلومتر را خواست دو کشور دانست و افزود: با تکمیل این مسیر ریلی که قرار است توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ایران انجام شود، زمینه شکوفایی اقتصاد دو کشور ایجاد خواهد شد.

وی همچنین از طرف عراقی خواست زمین لازم برای تجهیز کارگاه ساخت مسیر ریلی شلمچه – بصره را در اختیار شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی قرار دهد، تا عملیات ساخت این مسیر هرچه سریعتر آغاز شود.

اسلامی همچنین از آمادگی ایران برای صدور مجوز تردد هواپیما‌های عراقی به مقصد شرق آسیا و از جمله هند از فضای ایران خبر داد و افزود: از نظر ما مانعی برای تردد هواپیما‌های عراقی از فضای ایران وجود ندارد.

در این دیدار همچنین علا احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق بر لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین دو کشور از طریق ریل، جاده، دریا و تردد‌های هوایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد و ضمن تشکر از همکاری ایران با بخش خصوصی عراق، از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با ایران خبر داد.

رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق همچنین با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بعد از شش سال وقفه، امروز برگزار شد، افزود: این امر نشان از عزم رهبران سیاسی و مسئولان اقتصادی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی طرفین، همپای توافقات سیاسی دارد.

وی همچنین از عمل نکردن برخی شرکت‌های ایرانی به مفاد قرارداد‌های منعقده گلایه کرد که در پاسخ، وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش از امضای قرارداد همکاری، طرف عراقی باید صلاحیت و توانمندی شرکت‌های ایرانی را از طریق سفارت ایران در بغداد استعلام کند تا چنین مشکلاتی بروز نکند.

گفتنی است در این دیدار مقرر شد کمیته حمل و نقل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور حداکثر تا دو ماه پس از این دیدار، زمینه تفاهم نامه‌های جدید حمل و نقل دو کشور را فراهم کند تا پس از این، تجار و بازرگانان دو کشور بتوانند از تسهیلات بیشتری برای تردد و ترانزیت کالا‌های خود به دیگر کشور‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین طرف عراقی در این دیدار آمادگی خود را برای استفاده از جاده‌های ایرانی جهت حمل کالا‌های عراقی به آسیای میانه و شرق آسیا اعلام کرد.

علا احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق در راس یک هیئت عالیرتبه ۵۰ نفره از مدیران و معاونان وزارتخانه‌های عراق و تجار و بازرگانان عراقی به ایران سفر کرده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=13803
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما