۱۳۹۹-۰۹-۰۸ - ۸:۲۵

شهرک‌های صنعتی با حداقل ظرفیت کار می‌کنند

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: تمامی بانک‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری و لیزینگ دارند. یکی از فسادهایی است که وجود دارد ولی بانک مرکزی چشم خود را بر آن بسته و خود را به خواب زده است اینکه بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصادی خرید و فروش ملک، سرمایه گذاری در ارز و حتی بیمه شده‌اند. تا وقتی جلوی این مسائل گرفته نشود همه ما در یک چرخه هستیم و از آن خارج نمی‌شویم.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛نیما بصیری تهرانی اظهار داشت: به وضوح پیدا است که وضعیت تولید در کشور نامطلوب بوده و کنار هم قرار گرفتن شرایط تحریم و کرونا این وضعیت نامطلوب را ایجاد کرده است. اگر کشورهای دیگر درگیر کرونا هستند دولت‌ها راهکارهای مناسبی برای این مشکل پیدا کرده‌اند اما ما به غیر درگیر تحریم و کرونا، شاهد کم‌لطفی‌های دولت نسبت به واحدهای صنعتی نیز هستیم. هیچ یک از این به اصطلاح خودشیرینی‌ها که می‌گویند خدمات، به واحدهای تولیدی ارائه نشده و فقط سهم دولت از ارزش افزوده‌ها دو ماه به تاخیر افتاده است. به جز این مورد هیچ واحد تولیدی هیچ ‌گونه خدماتی دریافت نکرده و پرداخت وام یا دیگر خدماتی که از آن صحبت شده عمل نشده است.

وی افزود: مالیات نیز گرفته می‌شود فقط کمی با تاخیر، دولت به هیچ وجه از حق خودش نمی‌گذرد کمااینکه ثروتمندتر هم می‌شود چراکه با افزایش قیمت‌ها مالیاتی که دولت دریافت می‌کند نیز افزایش می‌یابد. سهم مالیات از اجناسی که دو الی سه برابر گران‌تر شده‌اند بیشتر است، پس هیچ اتفاقی جز ثروتمندتر شدن دولت نمی‌افتد. اگر قرار بود تولیدکننده امروز هزار تومان مالیات به دولت پرداخت کند تا دو ماه دیگر این مالیات به ۲۰۰۰ تومان می‌رسد. این چه لطفی است؟

بصیری تهرانی در مورد وضعیت شهرک‌های صنعتی گفت: واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی نیز فعالیتی ندارند و با حداقل ظرفیت تولید کار می‌کنند. علت آن هم مشخص است سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دیگر پاسخگوی نیازهای آنها نیست و برای رفع همان نیازهایی که در گذشته با این میزان از سرمایه در گردش رفع می‌کردند باید سرمایه خود را ۳ برابر کنند. تولید کننده در چرخه خود فعالیت می‌کند و از اتفاقاتی مثل کرونا یا تحریم جا می‌ماند.

وی اضافه کرد: شاید شرایطی که برای تالارها و رستوران ها به وجود آمده است به چشم عامه مردم بیاید اما بسیاری از واحدهای تولیدی نیز همین شرایط را دارند و تولیدات آنها متوقف شده است. صنایعی هم که همچنان می‌توانند به تولید خود ادامه دهند به واسطه نوع کاری است که انجام می‌دهند مثل صنایع بهداشتی که به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما صنایعی که از این شرایط آسیب دیده‌اند سرمایه در گردش‌شان به یک سوم رسیده و مسلما نمی‌توانند به این شکل رشد داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بانک‌ها نیز با توجه به وضعیت فعلی، سیاست انقباضی را دنبال می‌کنند کما اینکه در بانکی به من گفتند حدود ۱۰ روز است که به ما گفته‌اند؛ جلوی اعطای همه تسهیلات گرفته شود. هرقدر دولت بگوید که بانک‌ها باید بهره را پایین بیاورند، بانک‌های خصوصی از پول خود نمی‌گذارند. طبیعی است، وقتی بانک‌ها می‌بینند شرایط مناسب نیست مسلما انقباضی عمل می‌کند؛ دلیلی وجود ندارد که بانک‌ها در شرایطی که هیچ تضمینی به بازگشت سرمایه‌شان وجود ندارد از منافع خود بگذرند.

وی افزود: تمامی بانک‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری و لیزینگ دارند. یکی از فسادهایی است که وجود دارد ولی بانک مرکزی چشم خود را بر آن بسته و خود را به خواب زده است اینکه بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصادی خرید و فروش ملک، سرمایه گذاری در ارز و حتی بیمه شده‌اند. تا وقتی جلوی این مسائل گرفته نشود همه ما در یک چرخه هستیم و از آن خارج نمی‌شویم حتی اگر رییس کل بانک مرکزی هم عوض شود تا وقتی سیاستگذاری‌ها به این شکل است مشکلی حل نمی‌شود.

بصیری تهرانی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های کشور در اختیار بخش‌های خصولتی است که اطلاق کلمه خصولتی نیز برای احترام است وگرنه همه اینها دولتی هستند.

وی اظهار کرد: دولت باید برای بنگاه‌های تولیدی اقدامی انجام دهد اما از آنجا که اواخر دولت است به نظر نمی‌رسد که اتفاق بیفتد. باید به جای واکسن کرونا از واکسن شرف استفاده کنیم؛ اگر در زمان جنگ جوان‌های این کشور از جان خود گذشتند و کسانی که دستی در قدرت داشتند توانستند کشور را از آن وضعیت خارج کنند به این خاطر بود که در کشور شرافت وجود داشت، ما همان ملت هستیم و تغییری نکرده‌ایم دولت همان است و تغییر حکومتی رخ نداده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: وقتی دزدی و اختلاس می‌شود و به راحتی از آن می‌گذرند دیگر من نوعی انگیزه‌ای ندارم که قدمی بردارم. این یک حرکت مخروطی است وقتی از بالا به پایین از بین می‌رود، برای بقیه هم انگیزه‌ای نمی‌ماند.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=11794
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما