۱۳۹۹-۰۹-۰۴ - ۹:۱۱

شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولاد هفته آینده اجرا می‌شود

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو از اجرایی شدن شیوه‌نامه ساماندهی بازار زنجیره فولاد از هفته آینده خبر داد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛خداداد غریب‌پور با تاکید بر حذف سقف رقابت در تعیین قیمت، اظهار داشت: در شیوه نامه جدید، دولت قبول کرده که قیمت بر مبنای رقابت در بورس کالا کشف و تعیین شود. بدین ترتیب، روند قیمت گذاری کاملاً رقابتی خواهد بود.

وی به تأمین نیاز بازار داخل اشاره کرد و گفت: به منظور تعیین مازاد عرضه بازار و صادرات محصولات، یک الگوی شفاف تعریف شده و برخی نگرانی‌ها در خصوص وجود امضای طلایی برطرف شده است.

غریب پور افزود: بر اساس این دستورالعمل، تولیدکنندگان زنجیره فولاد، اقدام به عرضه کافی محصولات تولیدی در بورس کالا می‌کنند و در صورت عدم تقاضا و معامله، امکان صادرات خواهند داشت.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو درباره عرضه کافی به بازار، گفت: با توجه به اینکه کلیه محصولات تولیدی زنجیره فولاد در بورس عرضه می‌شود، بازار دیگر مثل گذشته با کسری مواجه نمی‌شود و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به هر میزان که نیاز به مواد اولیه تولید دارند، اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

رصد انبارها

غریب پور به رصد انبارها اشاره کرد و اظهار داشت: در الگوی جدید، سامانه انبارها نسبت به ثبت و ردیابی محصولات خریداری شده از بورس کالا اقدام می‌کند و نگرانی‌های مربوط به خرید مواد اولیه با قیمت رقابتی و فروش آن در بازار آزاد با قیمت دیگر برطرف شده است.

اصلاح بهین یاب

وی در ادامه سخنانش موضوع اصلاح بهین یاب و ارتباط آن با مالیات بر ارزش افزوده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در شیوه نامه جدید سامانه‌های مالیاتی با بهین یاب مرتبط شده و میزان تقاضا علاوه بر شاخص‌های مصرف برق، انرژی و تولید بنگاه‌ها، به مالیات پرداختی به دولت نیز مرتبط باشد.

غریب پور تاکید کرد: بدیهی است کاهش ارزش افزوده پرداختی، به معنی کاهش سهمیه خرید از بورس کالا خواهد بود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین درباره نظارت بر عمده فروشی و خرده فروشی، گفت: یکی از نگرانی‌های دستگاه‌های نظارتی، وجود قیمت دوگانه بین بورس کالا و قیمت مصرف کننده نهایی بود که در الگوی جدید، قرار است موضوع از طریق سامانه‌های جدید و بازرسی‌های پیوسته، کنترل شود.

حذف واسطه‌ها

غریب پور تصریح کرد: در واقع قیمت بین بورس کالا برای محصول نهایی مثل میلگرد، با قیمت در بازار نهایی برای مصرف کننده نباید از یک محدوده مجاز فراتر رود و واسطه‌ها حذف شده و محصول نهایی با قیمت منصفانه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد که بدین ترتیب افزایش رضایت واحدهای تولیدی خریدار مواد اولیه و مردم را شاهد خواهیم بود.

وی به تعیین قیمت پایه بر اساس شاخص قیمت بین المللی اشاره کرد و گفت: در ابلاغیه دولت، قیمت‌های ناحیه CIS مبنای تعیین قیمت پایه بورس تعیین شده که به صورت روزانه و با تنوع محصولات بیشتر از جمله میلگرد، انواع ورق و شمش از طریق رسانه‌های بین المللی از جمله متال بولتن در دسترس است.

وی ادامه داد: شاخص فوب ایران صرفاً برای دو محصول اسلب و بیلت به صورت هفتگی خواهد بود.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو درباره امکان عرضه اختصاصی برای صنایع پرمصرف، اظهار داشت: با توجه به رشد تولید بنگاه‌ها در حوزه خودرو و لوازم خانگی، در شیوه نامه جدید به گونه‌ای پیش بینی شده تا شرکت‌ها بتوانند از طریق عرضه اختصاصی، مواد اولیه خود را با قیمت کشف شده و ثبت در بورس کالا خریداری کنند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=11665
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما