۱۳۹۹-۰۹-۰۴ - ۱۱:۱۹

افزایش ۳۰ درصدی صادرات پوشاک ایران

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از صادرات ۳۵ میلیون دلاری پوشاک از ابتدای امسال تا پایان مردادماه خبر داد و گفت: هرچند آمارهای جدید هنوز جمع‌بندی و نهایی نشده، اما بررسی‌ها حاکی از رشد ۳۰ درصدی صادرات پوشاک تا پایان آبان‌ماه است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛”مجید نامی”  افزود: به‌طور قطع تا پایان سال رشد خوبی در صادرات پوشاک در مقایسه با سال گذشته خواهیم داشت.

وی بیان‌داشت: این رشد در حالی حاصل شده که صادرکنندگان با وضعیت نابسامانی در نقل و انتقال پول مواجه بوده و هستند، همچنین بخشی از صادرات در هیچ کجا ثبت نمی‌شود.

این مقام صنفی، به حضور تاجرانی از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و آسیای میانه در کشور اشاره کرد که به صورت ریالی به خرید پوشاک پرداخته و به صورت قانونی یا غیرقانونی به کشورهای خود منتقل می‌کنند؛ این هم نوعی از صادرات است که نفعش به تولیدکننده داخلی نمی‌رسد.

وی اظهار داشت: بخش دیگری از صادرات که حجم زیادی را نیز به خود اختصاص داده، به صورت غیررسمی انجام می‌شود.

نامی ادامه‌داد: این صادرات، به نوعی قاچاق معکوس است و نظایر آن را در دارو، سوخت، مواد غذایی و غیره نیز شاهدیم و آماری برای آن ثبت نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید راه‌های خروج پوشاک از این طریق از کشور بسته شود، خاطرنشان‌کرد: قاچاق پوشاک به خارج کشور حتی از مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود، در این زمینه باید کنترل‌ها بیشتر شده تا منافع تولید کنندگان داخلی هر چه بیشتر حفظ شود.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران یادآور شد: در سال‌های گذشته، سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صادرات پوشاک به سایر کشورها انجام می‌شد و امسال پیش‌بینی می‌شود دست‌کم افزایش ۳۰ درصدی صادرات را شاهد باشیم.

کارشناسان می‌گویند: امسال به دلیل ممنوعیت واردات همچنین حضور نداشتن برندهای خارجی، شرایط برای برندهای داخلی پوشاک خوب است، هر چند در مجموع بازار رونقی شبیه پارسال در همین زمان را تجربه نمی‌کند، زیرا با توجه به شیوع کرونا حجم تقاضا در بازار کاهش دارد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=11673
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما