۱۳۹۹-۰۸-۲۳ - ۱۰:۳۸

صنعت مرغداری در بلاتکلیفی به سر می‌برد

اسداله نژاد گفت: با توجه به وضعیت تامین و توزیع نهاده دامی از طریق سامانه بازارگاه، صنعت مرغداری در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی  با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار تغییر چندانی نداشته است، اظهار کرد: با توجه به آنکه تغییرات چندانی در تامین ذرت و کنجاله سویا از طریق بخش دولتی ایجاد نشده، قیمت مرغ در بازار همانند روز‌های گذشته است.

وی با اشاره به گلایه مندی واحد‌های مرغداری از تامین نهاده‌های دولتی افزود: با وجود تخصیص یک سوم سهمیه ذرت و کنجاله مورد نیاز به مرغدار، اما در زمان خرید از سامانه بازارگاه به همان میزان نهاده وجود ندارد که با استمرار این روند قیمت مرغ باید آزاد شود چرا که عرضه با نرخ مصوب انتظار نابه جایی است.

اسداله نژاد ادامه داد: با وجود اصرار مسئولان ستاد تنظیم بازار به اجرای نرخ مصوب، اما این امر شدنی نیست چرا که با حرف نمی‌توان تولید را روی آنالیز قیمت توجیه کرد.

به گفته وی، اگر قیمت فروش حداقل نرخ تمام شده باشد، امکان ادامه تولید برای مرغدار وجود دارد، در غیر این صورت نتیجه‌ای جزء ورشکستگی ندارد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه وضعیت تولید مرغ بسیار نگران کننده است، بیان کرد: در شرایط فعلی جوجه ریزی از سوی مرغداران خودزنی بزرگ است و متاسفانه اظهارات مسئولان در خصوص تامین نهاده‌های دامی شعاری بیش نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه و تمایل مرغداران به جوجه ریزی پیش بینی می‌شود که قیمت جوجه یکروزه مجدد در بازار کاهش یابد و تولیدکنندگان‌ذمتحمل زیان شوند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر دولت توان تامین نهاده با نرخ مصوب را ندارد، صراحتا اعلام کند تا خیال تولیدکننده و مردم راحت شود و در مقابل به دهک‌های آسیب پذیر یارانه مستقیم و غیرمستقیم دهد و اجازه دهد صنعت سر و سامان بگیرد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه فعالان صنعت مرغداری سردرگم هستند، بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ مادر، کشتارگاه‌ها و فروشنده‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برد چرا که دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

تامین نهاده با نرخ مصوب راهی برای پایان دادن به بازار سیاه مرغ

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره تاثیر ممنوعیت صادرات بر بازار مرغ بیان کرد: اتخاذ این تصمیمات جنبه ماهیت کار اقدامی نادرست است چرا که صادرات خلق الساعه و متکی به شرایط زمانی منطقی نیست و در قرارداد مدت دار، صادرکننده برای مدت زمان مشخص موظف به عرضه با نرخ معین است که اتخاذ چنین تصمیماتی آسیب جدی به بازار‌های صادراتی و تولید داخل وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر اتفاقی در حوزه صادرات مرغ رخ نداده است، بیان کرد: امسال در بحث مرغ صادرات چندانی نداشتیم که بر بازار اثر بگذارد و به نظر می‌رسد مواردی به کارگروه تنظیم بازار منتقل می‌شود که در ظاهر می‌تواند راهگشا باشد، اما در واقعیت انتظار می‌رود مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی تمامی توان خود را بگذارند تا دان مورد نیاز واحد‌های مرغداری تامین شود که این امر در کاهش قیمت تمام شده و عرضه با نرخ مصوب در فروشگاه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

اسداله نژاد در پایان با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات تاثیری در بازار مرغ ندارد، تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و نادرست کمکی در تنظیم بازار ندارد و تنها تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌ها موجب شده تا بازار سیاه مرغ و نهاده از بین رود.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=11161
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما