۱۳۹۹-۰۸-۰۶ - ۸:۲۲

صدای پای دلالان در قطب تولید زعفران شنیده می‌شود

– آبان ماه که می‌رسد فصل برداشت زعفران را نوید می‌دهد البته مدتی است که صدای پای دلالان در مزارع ارغوانی رنگ زعفران به گوش می‌رسد حضوری که اگر مدیریت نشود داستان دلال بازی و سوء استفاده‌ها تکرارمی‌شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛آبان که فرا می‌رسد نوید روزهای پر کار برای زعفران کاران خراسان جنوبی است روزهایی که قرار است کشاورزان دسترنج یک ساله خود را برداشت کنند.

هوا تاریک است و هنوز موذن بر بلندای مسجد اذان را سر نداده اما او مهیای رفتن بر مزراع زعفران می‌شود. سر و کله خود را با کلاه و شال گردن می‌پوشاند و همراه با فانوس که در دست دارد عازم مزارع ارغوانی رنگ زعفران می‌شود تا همان جا نمازش را اقامه کند و برای برداشت این نعمت الهی سجده شکر به جا آورد.

عقربه‌های ساعت چهار صبح را نشان می‌دهد برای چینش زعفران به همراه خانواده راهی می‌شود. طلوع زیبای خورشید منظره چشم نواز و نویدبخشی دارد. آنها قرار است گران‌ترین ادویه جهان را با مرغوب‌ترین کیفیت جهانی برداشت کنند.

روزهای خوشی که همدلی زعفرانکاران را در بر داد چیدن این محصول را با تمام سختی‌هایش برای کشاورز شیرین می‌کند.

در این فصل زن، مرد کوچک و بزرگ همه کمر همت می‌بندند تا این محصول زیبا و با ارزش را برداشت کنند هرچه کرونا سبب شده تا دورهمی‌هایی که هرساله با برداشت زعفران خانواده‌ها و دوستان و آشنایان را دور یکدیگر جمع می‌کرد کمرنگ شود و به دلیل محدودیت‌هایی که ایجاد شده خانواده‌ها سعی می‌کنند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی مراحل برداشت این محصول را انجام دهند.

 

این روزها عطر خوش زعفران در کوچه باغ‌های خراسان جنوبی فضا را عطرآگین کرده و دولت هم برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورز دست به کار شده است.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار کشوری برای فعالان بخش زعفران برای سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی خبر داد و گفت: این اعتبار به صورت تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در عرصه خرید، بسته بندی، فرآوری و صادرات زعفران پرداخت می‌شود.

فرجانی افزود: این اعتبار به بانک‌ها ابلاغ شده که با نرخ سود ۱۵ درصد و بازپرداخت یک ساله به متقاضیان اعطا می‌شود و سهمیه هر استان متناسب با تعداد طرح‌های معرفی شده از سوی جهاد کشاورزی و جذب اعتبار در این طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز  از برداشت ۷۰ تن زعفران از اراضی زیرکشت این محصول در استان خبر داد و گفت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی مربوط به قاینات با ۵ هزار و ۷۹ هکتار است.

قوسی با بیان اینکه برداشت زعفران در خراسان جنوبی تا آذرماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال تولید زعفران در استان سه ونیم درصد افزایش یابد افزود: امسال زعفران از ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار سطح زیرکشت این محصول برداشت می‌شود که ۴۵۰ هکتار اراضی زیرکشت نسبت به سال گذشته توسعه یافته است.

رئیس شورای ملی زعفران نیز فت: پارسال ۶۷ تن زعفران از اراضی زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شده است.

احتشام با بیان اینکه زعفران تولید شده در خراسان جنوبی، به علت برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از بازشدن از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است و مشتریان زیادی در کشور‌های همچون آلمان، آمریکا، اسپانیا و حاشیه خلیج فارس دارد.

وی افزود: با توجه به درجه بندی استاندارد‌های جهانی، زعفران قائنات همچنان مرغوب‌ترین زعفران جهان است و زعفران منطقه قائنات به ویژه در مناطق کوهستانی چه به لحاظ قدرت رنگ دهی (کروسین)، چه به لحاظ عطر (اجزاءسافرانال) و چه به لحاظ طعم (پیکروکروسین) همچنان در جهان بی نظیر است.

وی استفاده از آب شیرین برای آبیاری، استفاده نکردن از کود شیمیایی، مهارت و تجربه کشاورزان، برداشت زعفران در صبح زود و نگهداری مناسب این محصول مهم را از دلایل مرغوب بودن زعفران قائنات اعلام کرد.

اما آنچه در این روزها سبب گلایه زعفران کاران شده است قیمت پایین و چند نرخی بودن گل‌های زعفران است آن طور که قیمت گل بین۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

یکی از زعفران کاران در خراسان جنوبی اظهار داشت: جای تاسف است که با افزایش نرخ همه نهاده‌ها و حتی رشد۷۰  درصدی قیمت نیروی کارگری لازم برای تولید محصول، باز هم قیمت محصول از نرخ دو سال پیش کمتر است.

وی افزود: چرا تدبیری اندیشه نمی‌شود. در صورت ادامه این وضعیت دیری نخواهد پایید که بیشتر کشاورزان، عطای فعالیت در مزارع زعفران را به لقایش ببخشند.

این زعفران کار استان بیان کرد: هر سال در فصل برداشت زعفران که از ابتدای آبان آغاز می‌شود دلالان، زعفران را با قیمت اندک خریداری و زعفران استحصال شده را با قیمت بسیار  بالا صادر می‌کنند و سود محصول به جیب دلالان می‌رود در این راستا مسئولان با مدیریت و نظارت قوی بر بازار باید جلوی زیان‌های وارده به کشاورز را بگیرند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=10559
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما