۱۳۹۹-۰۷-۲۸ - ۱۴:۱۹

عدم تاثیرگذاری کرونا بر روند افزایش شاغلان کشاورزی

بر اساس نتایج یک پژوهش، افزایش تعداد شاغلان بخش کشاورزی در بهار ۱۳۹۹ نشان می‌دهد با وجود آنکه شیوع کرونا رشد تعداد شاغلان این بخش را کندتر کرده اما روند افزایشی آن همچنان ادامه یافته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛در اقتصاد ایران، اشتغال از دغدغه های اصلی سیاستگذاران اقتصاد به شمار می رود و در این راستا، تجزیه و تحلیل روند اشتغال و ساختار آن در سطح کشور و مناطق مختلف، مستلزم شناخت دقیق استعدادها و توان بالقوه بخشها در مناطق است تا بتوان برنامه ریزی و اشتغالزایی متوازن و متعادلی را در هر یک از بخشها و مناطق صورت داد. کشاورزی از جمله بخشهای مذکور است که اطلاع از ظرفیتها و توانایی های آن در بسیاری از تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها مربوطه به ویژه اشتغال و بازار کار اثرگذار است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به آنکه در سالهای اخیر با مازاد نیروهای فارغ التحصیل در رشته های کشاورزی رو به رو بوده ایم بهتر است بستر اشتغال برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و جذب فارغ التحصیلان این رشته فراهم شود؛ به زعم آنها خشکسالی و بحران آب و فقدان الگوی کشت مناسب از جمله مشکلات بخش کشاورزی طی سالهای گذشته بوده که موجب کاهش درآمد شاغلان بخش کشاورزی شده و لازم است برنامه ریزی اساسی در استفاده از شیوه های نوین توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

 

علی حیدری ـ فعال حوزه کار ـ در این باره  می گوید: در سالهای گذشته به جای یکپارچه سازی اراضی به سمت تقسیم اراضی رفته ایم و کاهش درآمد سرانه در بخش کشاورزی موجب شده تا سهم اشتغال این بخش به مرور کاهش پیدا کند.

 وی به مقرون به صرفه نبودن فعالیتهای زراعی و کشاورزی در اراضی کوچک اشاره کرده و می گوید: به دلیل آنکه برداشت محصول در بخشهای باغی و زراعی بیشتر در اراضی کوچک صورت می گیرد، صرفه اقتصادی ندارد و چون در کاهش فعالیتهای کشاورزی اثرگذار است، مورد استقبال قرار نمی گیرد.

از نگاه این فعال حوزه کار با وجود آنکه در برخی سالها بارش نزولات آسمانی مطلوب بوده و میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داده اما اشتغال در بخش کشاورزی همچنان در سطح پایینی قرار دارد و لازم است برنامه ریزی اساسی برای استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و ارتقای سهم شاغلان این بخش بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی روند شاغلان بخش کشاورزی بر حسب فعالیتهای اقتصادی طی سالهای ۱۳۸۴ تا بهار ۱۳۹۹ پرداخته که می تواند نشان دهنده تغییرات سهم شاغلان در فعالیتهای مختلف با توجه به تحولات اقتصادی و اجتماعی جامعه باشد.

این بررسی نشان می دهد که تعداد شاغلان بخش کشاورزی در سال ۱۳۸۴ پنچ میلیون و ۹۹ هزار نفر بوده که ظرف ۱۰ سال بعد و در سال ۱۳۹۴ به سه میلیون و ۹۶۱ هزار و ۲۹۷ نفر کاهش یافته است اما پس از این سال با افزوده شدن تعداد ۱۴۹ هزار و ۱۵۲ نفر به جمعیت شاغلان، در فاصله سالهای ۱۳۹۵ تا بهار ۱۳۹۹ مجددا روند افزایشی خود را دنبال کرده است.

افزایش ۱۱ هزار و ۷۲۴ نفری شاغلین در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار ۱۳۹۸ نیز نشان می دهد هرچند کرونا رشد تعداد شاغلین این بخش را کندتر کرده ولی روند افزایشـی همچنـان ادامـه یافتـه است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها حدود ۲۰ درصد اشتغال کشور و معادل ۴.۵ میلیون فرصت شغلی متعلق به بخش کشاورزی است و کشاورزی سهم بسزایی در صادرات غیرنفتی کشور دارد تا جایی که کارشناسان از توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی یاد می کنند.

اگر چه خشکسالی و نبود منابع آبی موجب شده تا بخش کشاورزی در سالهای اخیر با مشکلات متعددی مواجه شود اما استفاده از روشهای نوین آبیاری و توسعه کشت گلخانه ای و مطالعات گسترده در حوزه آب و خاک تا حد زیادی به رفع مشکلات و تقویت و توسعه بخش کشاورزی منجر شده است. در حال حاضر سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به نسبت سهم سرمایه گذاری در اقتصاد کشور پایین است که لازم است حمایت و پشتیبانی بیشتر از این بخش صورت گیرد و از ظرفیت فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و فراهم کردن بستر ورود آنها به بازار کار بیش از پیش استفاده شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=10315
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما