۱۳۹۹-۰۷-۲۱ - ۸:۴۵

روند صارات ایران بهبود یافت

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: کاهش صادرات از ۵۰ درصد در فروردین به ۳۴ درصد در پایان ۶ ماه اول امسال رسید.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حمید زادبوم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی تجارت بین الملل افزود: به علت شرایط کرونا در جهان، کشورهایی که بیشتر درگیر کرونا شدند و مرزهای زمینی آنها بسته شد با کاهش صادرات بیشتری روبرو شدند.

وی با بیان اینکه این پدیده مربوط به ایران نیز است تاکید کرد: در این مدت ۲۰ مرز مشترک ما با کشورهایی که پیش از این به آنها صادرات داشتیم بسته و ضربه بزرگی به اقتصاد ما وارد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش صادرات به روسیه و قزاقستان در دوران کرونا ادامه داد: با بازگشایی مرزهای زمینی با کشورهای همسایه، کاهش صادرات از ۵۰ درصد در فروردین به ۳۴ درصد در پایان ۶ ماه اول امسال رسید.

وی سپس در تشریح دلایل اختلاف زیاد کاهش صادرات و واردات گفت: یکی از دلایل آن نبود صادرات گاز به کشور ترکیه است. زادبودم ادامه داد: در ۵ ماه اول امسال صادرات ما به ترکیه ۵۱۳ میلیون دلار بوده در حالی که در ۵ ماه اول سال گذشته صادرات ما به این کشور دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده و این اختلاف دو میلیارد دلاری به علت صادر نشدن گاز طبیعی به این کشور است.

زادبوم تاکید کرد: عامل موثر دیگر بر کاهش صادرات، دو ماه بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورهای همسایه بر کالاهای وارداتی به علت شیوع کرونا است که هنوز این محدودیت در واردات کالا به ترکمنستان ادامه دارد.

وی افزود: علاوه بر این، بعد از بازشدن مرزها، به علت تراکم کامیون‌های حمل بار در مرزها با کُندی در صادرات مواجه شده ایم که البته ممکن است هنوز هم در برخی مرزها شاهد این کُندی باشیم. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر وضع تجارت خارجی و صادرات به همین شیوه ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که صادرات کشور نسبت به نیمه اول سال بیشتر شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=10085
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما