۱۳۹۹-۰۷-۱۹ - ۱۴:۰۲

تجارت ۵.۷میلیارد دلاری ایران در شهریور

کارنامه تجارت خارجی کشور در شهریور ماه امسال با حدود ۱۱میلیون تن به ۵میلیارد و ۷۶۷میلیون دلار رسید که صادرات در این ماه نسبت به مرداد از لحاظ ارزش بیش از ۲۴درصد رشد داشته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛از کل تجارت ۱۱میلیون تنی، ۸میلیون و ۲۵۲هزار تن به‌ارزش دومیلیارد و ۶۹۱میلیون دلار شامل صادرات و دومیلیون و ۶۹۰هزار تن کالا به‌ارزش ۳میلیارد و ۷۶میلیون دلار سهم واردات بوده است.

 

صادرات کشور در شهریور ماه سال ۹۹ نسبت به مرداد ماه از لحاظ وزنی ۶ درصد و ازلحاظ ارزش ۲۴.۵ درصد رشد داشته است که این خود نشان از عادی شدن تجارت پس از بحران کرونا و بسته شدن مرزها دارد.

چین با دومیلیون و ۲۶۷هزار تن و ارزش ۶۶۹میلیون دلار مقصد نخست، عراق با یک‌میلیون و ۴۱۵هزار تن به‌ارزش ۵۶۵میلیون دلار، امارات با یک‌میلیون و ۲۱۵هزار تن به‌ارزش ۳۷۹میلیون دلار، افغانستان با ۷۰۴هزار تن به‌ارزش ۲۳۲میلیون دلار و ترکیه با ۳۸۰هزار تن و ارزش ۲۱۸ میلیون دلار به‌ترتیب مقاصد اصلی صادرات کالای ایرانی در شهریور ماه بودند.

بیش از ۷۲درصد وزن و ۷۶درصد ارزش کالاهای صادراتی  کشور در شهریور ماه به این پنج کشور اختصاص دارد.

واردات کالاهای مورد نیاز کشور که عمدتاً کالای اساسی و نهاده‌ها و ماشین‌آلات تولید است در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه از لحاظ وزنی ۳۱درصد و از لحاظ ارزش ۱۰.۵درصد افزایش داشته است.

امارات متحده عربی با ۳۹۶هزار تن و ارزش ۷۷۵میلیون دلاری در جایگاه نخست، چین با ۲۶۲هزار تن به‌ارزش ۷۴۳میلیون دلار در جایگاه دوم، ترکیه با ۳۰۵هزار تن به‌ارزش ۳۳۹میلیون دلار در جایگاه سوم، آلمان با ۲۲۶هزار تن به‌ارزش ۱۷۴میلیون دلار در جایگاه چهارم و هند با ۱۷۶هزار تن کالا به‌ارزش ۱۵۶میلیون دلار در جایگاه پنجم قرار دارد.

بیش از ۵۰ درصد وزن و ۷۱ درصد ارزش کالاهای وارداتی به این پنج کشور اختصاص دارد.

با وجود دشواری‌های ناشی از شرایط جنگ اقتصادی و فراگیری بیماری کووید۱۹، عملکرد تجاری  کشور در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال ۹۸، در حوزه صادرات کاهش ۵.۴درصدی ارزش و ۱۱درصدی وزنی و در حوزه واردات نیز افزایش ۶.۶درصدی وزن و کاهش ۱۵درصدی ارزش را شاهد هستیم در صورتی که آمار ۶ماهه حاکی از کاهش ۳۴درصدی ارزش و ۳۳درصدی وزن صادراتی و کاهش ۱.۲درصدی وزن و ۲۱درصدی ارزش وارداتی است که این نشانگر بهبود تجارت کشور پس از دوره‌ای رکود به‌دلایل موصوف است.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=10012
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما