۱۳۹۹-۰۷-۱۶ - ۱۱:۳۴

تکذیب مجوز واردات انواع میوه به کشو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر منتشر شده درباره واردات انواع میوه از کشورهای مختلف را تکذیب کرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛انتشار خبری در فضای مجازی خبری مبنی بر آزاد شدن واردات انواع میوه سبب نگرانی بسیاری از باغداران شد که برخی  به این موضوع اعتراض کردند و واردات را ضربه‌ای به تولید داخلی دانستند.

در این خبر آمده بود که وزارت جهاد کشاورزی طی بخشنامه‌ای بحث برانگیز، واردات انواع میوه را آزاد اعلام کرده است و در حالی که تنها واردات چهار قلم موز، آناناس، نارگیل و انبه به کشور مجاز بود، واردات موقت همه نوع میوه به کشور آزاد شده است.

محمد رشیدی با اشاره به پیگیری این موضوع از مسئولان جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری‌های انجام شده، مسئولان جهاد کشاورزی به بنده اعلام کردند که آزاد شدن واردات انواع میوه‌ها به کشور شایعه است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: رویکرد مجلس شورای اسلامی متناسب با شعار سال و جهش تولید در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی است که طرح‌های حمایتی برای افزایش تولید در بخش زراعت و باغداری در حال بررسی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این طرح‌های حماتی گفت: طرح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی تصویب نهایی شد و این طرح استثنایی نخستین خروجی مجلس انقلابی است که در این ۴۱ سال این اتفاق نیافتاده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت خرید تضمینی برای محصولات اساسی کشاورزی تا قبل از اجرای این طرح در شورای اقتصاد شکل می‌گرفت و قیمت‌گذاری‌ها بدون حضور نماینده‌ای از سوی کشاورزها انجام می‌شد و تنها دولت تصمیم گیرنده نهایی بود اما مجلس در طرح خود با اصلاح تبصره قانون سال ۱۳۶۸ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی اعلام کرد که دیگر شورای اقتصاد حق تصمیم‌گیری را ندارد و شورایی را راه‌اندازی کردیم که متشکل از ۹ عضو است.

وی افزود: این اعضا شامل ۶ نفر از اعضای خانواده کشاورزان کشور شامل دو نفر از کشاورزان خبره، رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی روستایی، رئیس اتحادیه صنفی کشاورزان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، رئیس اتحادیه کشاورزی و سه نفر از اعضای دولت یعنی وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و و رئیس سازمان برنامه و بودجه است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: کشاورزان در این شورا برای اولین بار به عنوان ذینفع در تعیین قیمت خرید تضمینی حضور دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح برای تعیین قیمت‌گذاری، سیاستگذاری محصولات صادراتی و وارداتی کشاورزان دخیل هستند گفت: برای این طرح ضمانت اجرایی نیز قرار داده‌ایم و اگر در پرداخت پول کشاورزان دیرکردی انجام شود باید سود این دیرکرد به حساب کشاورزان ریخته شود و با اکثریت آرا جزئیات و کلیات این طرح تصویب شد و به شورای نگهبان ارسال شد.

رشیدی عنوان کرد: این طرح جدید صرفاً مربوط به خرید تضمینی گندم نیست و تعیین قیمت در برنج، چغندر قند، پیاز، سیب زمینی، پنبه، حبوبات و محصولات دامی در این قانون دیده شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با طرح این سئوال که چرا باید گندم را از کشاورزان بومی کیلویی ۲۵۰۰ تومان خریداری کنیم در حالی که دولت همین گندم را از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه کیلویی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان خریداری می‌کند؟ بیان کرد: این رویه یک ظلم در حق کشاورز محسوب می‌شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و اصلاح قیمت‌ها در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید و سود را به جیب کشاورزان داخلی خواهیم ریخت.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9941
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما