۱۳۹۹-۰۷-۱۱ - ۱۰:۰۰

جزئیات تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال

رییس کل گمرک گفت: مبادلات تجاری کشوری در نیمه اول سال به ۳۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ نگاهی به جزییات عملکرد تجارت خارجی کشورمان نشان میدهد در نیمه اول سال ۱۳.۵میلیارد دلار صادرات انجام شده است. همچنین کل واردات کشور نیز نزدیک به ۱۶.۵میلیارد دلار بوده است.

مهدی میراشرفی، معاون وزیراقتصاد و رییس کل گمرک ایران در خصوص وضعیت تجارت‌کشور در نیمه اول سال، اظهار داشت:مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری به ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و ۶۲میلیون و ۸۴۲هزار تن رسید.

وی با اعلام این خبر گفت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین ۴قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

 ،عمده صادراتی ایران در نیمه نخست سال، به ترتیب چین با ۱۳میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹میلیون دلار و سهم ۲۷.۳ درصدی، عراق با ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹ درصدی، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳میلیون دلار و سهم ۱۴.۲ درصدی، افغانستان با ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و سهم ۸.۱ درصدی و ترکیه با یک میلیون و۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار و سهم ۵.۳ درصدی بودند.

وی‌گفت:مجموع صادرات کشور با این ۵مقصد،۱۰میلیارد و ۴۴۸میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از۷۲درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

واردات‌کالا از کشورهای خارجی نیز طی پنج ماهه نخست امسال به ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسید.

میراشرفی در ادامه گفت: چین با صدور ۱ میلیون و ۵۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار و سهم ۲۵.۶ درصدی، امارات متحده عربی با صدور دو میلیون و ۱۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۳ درصدی، ترکیه با صدور ۲ میلیون و ۴۰۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار و سهم۱۰.۸درصدی، هند با صدور یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و سهم ۶.۵ درصدی و آلمان با صدور۷۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار و سهم ۵ درصدی، پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند که جمعا ۸میلیون و ۱۶۰هزارتن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۳میلیون دلاربه کشورمان کالا صادر کردند که از لحاظ وزنی حدود۵۳درصد و از لحاظ ارزش حدود ۷۰ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

 با اصلاح ورود کالاها به کشور، بیش از۷۰درصد کالاهای وارداتی، کالای اساسی است و مابقی نیز عمدتا مواد اولیه، ماشین الات و قطعات و اجزای تولید هستند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9655
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما