۱۳۹۹-۰۷-۰۷ - ۱۴:۱۳

مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی حل شد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تنازعی بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در مورد صدور و تمدید کارت بازرگانی وجود ندارد، گفت: تمامی مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی حل شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حمید زادبوم در مورد مشکلات پیش آمده در صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت، گفت: مسائل و مشکلات در این زمینه حل شده و اصلا نیازی نیست به این قضیه پرداخته شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که طرح مشکالات فعالان اقتصادی بخش خصوصی در زمینه صدور و تمدید کارت بازرگانی در جلسات مختلف از جمله جلسه اخیر (شنبه ۵ مهر) فعالان اقتصادی با وزیر پیشنهادی صمت حاکی از آن است که هنوز مشکلات حل نشده است، افزود: کسانی که این مسائل را مطرح می کنند نمی دانند قضیه چیست، زیرا انتقال صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت با هماهنگی بین اتاق بازرگانی ایران، وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده و بر سر اجرای آن  در موعد مقرر نیز توافق انجام شده بود.

وی با بیان اینکه پیش از این مقرر شده بود که فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از بهمن ۹۸ اجرایی شود، گفت: این موضوع توسط قائم مقام وزیر صمت در آن زمان ابلاغ شد اما به دلیل شیوع کرونا اجرای طرح متوقف شد؛ بنابراین وزارت صمت و اتاق بازرگانی از آن زمان تا ابتدای مرداد ماه سال جاری که فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی در سیستم جدید انجام شد فرصت کافی برای رفع اشکالات احتمالی سامانه ها و رفع عیوب را داشتند.

زادبوم با تاکید بر اینکه صدور کارت همچنان در اتاق بازرگانی انجام می شود و این فرآیند از آنها  گرفته نشده است، گفت: در حال حاضر ثبت نام متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت انجام می شود و در این سامانه تمام استعلامات مورد نیاز حتی استعلام سوء پیشینه بصورت آنلاین تهیه و پس از تایید در اختیار اتاق قرار می گیرد.

وی افزود: اتاق نیز پس از انجام یک سری فرآیند با تایید سازمان های صمت استان ها کارت را صادر می کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: برخی از مشکلات پیش آمده به علت عدم تطابق سیستم اتاق بازرگانی با سیستم جدید بود بنابراین این موضوع منجر به وقوع مشکلاتی در زمینه صدور و تمدید کارت بازرگانی شد.

زادبوم اظهار داشت: براساس ماده ۱۰ قانون مقررات صادرات و واردات ضوابطی برای صدور کارت بازرگانی وجود دارد که بخشی از آن ضوابط بر عهده وزارت صمت و بخش دیگری بر عهده اتاق بازرگانی است و براساس این قانون نظارت بر صدور کارت بازرگانی برعهده وزارت صمت است.

وی با اشاره به سیستمی شدن فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی اظهار داشت: در روش جدید سرعت صدور کارت بازرگانی ۴ برابر شده است و کارت بازرگانی که در گذشته طی مدت ۳۰ تا ۴۵ روز صادر می شد هم اکنون طی یک هفته صادر می شود.

زادبوم اظهار داشت: با سیستمی شدن فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی امکان جعل و تقلب اسناد وجود ندارد و لذا کاملا طبیعی است که عده ای نسبت به این سیستم  و فرآیند صدور کارت بازرگانی واکنش نشان دهند و اشکالاتی بر آن مطرح کنند.

وی گفت: در حال حاضر مشکلات بین سیستم اتاق بازرگانی و وزارت صمت رفع شده بطوری که از چهارشنبه هفته گذشته از ۱۲۰۰ تقاضای موجود برای صدور کارت بازرگانی ۷۵۰ کارت صادر شده است.

زادبوم با تاکید بر اینکه سیستمی شدن صدور و تمدید کارت بازرگانی به نفع نظام تجاری کشور است، بیان داشت: در ابتدای هر کاری اشکالاتی وجود دارد و ما منکر اشکالات سیستم جدید نبوده و نیستیم اما به علت پاره ای اشکالات نباید کل سیستم را زیر سوال برد زیرا زیر سوال بردن چنین اقدام بزرگی عقب گرد است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: هیچ تنازعی بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت وجود ندارد بلکه ممکن است تنازعاتی بین تیم های کارشناسی طرفین وجود داشته باشد که این تنازعات کاملا طبیعی است.

زادبوم اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت مسئول کارت بازرگانی نیست بلکه من به عنوان رئیس شورای تجارت خارجی ناظر و پیگیری کننده هستم و در مجموع سازمان بخشی به عنوان کارت بازرگانی ندارد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9523
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما