۱۳۹۹-۰۷-۰۷ - ۸:۲۳

قیمت پنبه جوابگوی هزینه‌های تولید نیست

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: با توجه به حذف یارانه نهاده‌های تولید، قیمت فروش پنبه جوابگوی هزینه‌های کشاورزان‌ نیست.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه سطح زیر کشت پنبه را ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اگر هر هکتار پنبه ۲ هزار و ۴۰۰ تن عملکرد داشته باشد، رقمی حدود ۲۲۰ هزار تن وش برداشت می‌شود که از این میزان، ۶۸ تا ۷۰ هزار تن پنبه تصفیه شده استحصال می‌شود.

تامین ۶۰ درصد پنبه مورد نیاز از طریق واردات

او نیاز سالیانه صنعت نساجی را ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با احتساب ۷۰ هزار تن پنبه تولید داخل، مابقی از طریق واردات باید تامین شود.

 

کاویانی با اشاره به اینکه حجم تولید داخل جوابگوی صنعت نساجی است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنبه خارجی در سطح بازار نیست.

قیمت جهانی هر کیلو پنبه ۱ دلار و ۵۵ سنت

این مقام مسئول نرخ جهانی پنبه را یک دلار و ۵۵ سنت اعلام کرد و افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، قیمت جهانی پنبه تغییری نداشته است.

او از برداشت پنبه در مناطق خشک کشور خبر داد و گفت: تا ۱۵ مهر برداشت به دیگر شهر‌ها می‌رسد، اما پاسخگوی صنعت نساجی نیست به طوری که اگر امکان واردات وجود نداشته باشد، در ۶ ماه سال آینده دچار مشکل خواهیم شد.

مدیر عامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: بنابر آمار ۴ ماهه گمرک ۸ هزار تن پنبه وارد کشور شده، این در حالی است که واردات پنبه در مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ هزار تن بوده است.

او با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: مابقی نیاز کشور از طریق واردات باید تامین شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه قیمت پنبه جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، تصریح کرد: قیمت تمامی محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است که با حذف یارانه سم و کود، قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است که با این وجود نرخ ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومانی وش پنبه جوابگوی هزینه کشاورزان نیست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9502
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما