۱۳۹۹-۰۷-۰۳ - ۸:۵۵

تسریع در ترخیص کالاهای اساسی از گمرک

لطیفی گفت: در ستاد هماهنگی اقتصادی، تصمیمات خوبی برای تسریع در روند ترخیص کالاها از گمرکات کشور گرفته شده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ لطیفی سخنگوی گمرک ایران در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص کالاهای در گمرک مانده تصریح کرد: هم اکنون ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی و ۳.۵ میلیون تن  کالای غیر اساسی در گمرکات و بنادر کشور باقی مانده اند که ارز به آنها تخصیص داده نشده است.

او ادامه داد: برای ۵ قلم کالای اساسی با وزن حدود ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تن که شامل ذرت، جو، سویا، روغن خام و دانه های روغنی می شود، امکان ترخیص بدون کد رهگیری وجود دارد. بر این اساس تنها ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی باقی می‌ماند که واردکنندگان آنها باید از بانک مرکزی کد رهگیری بگیرند.

لطیفی تصریح کرد: با تصمیم اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی، امکان تامین ارز از محل  ارز متقاضی برای کالاهای غیر اساسی وجود دارد که در صورت اجرا ۲ میلیو ن و ۸۰۰ هزار تن از این کالاها  شامل ۸۵ درصد از کل کالاها می توانند به راحتی ترخیص شوند.

سخنگوی گمرک در خصوص ترخیص  ۵ قلم کالای اساسی بدون کد رهگیری گفت: تجار استقبال خوبی از این طرح نکرده اند و تاکنون فقط ۲۳ هزار تن از این کالاها ترخیص شده است.  با اعتمادسازی بیشتر می توانیم شاهد تسریع در ترخیص کالا‌ها از گمرکات کشور باشیم.

این مقام مسئول گفت: در ۶ ماه نخست امسال حجم ترخیص کالا از گمرکات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل با نیم درصد افزایش همراه بوده است.

او با اعلام میزان ۱۱ میلیون و صد هزار تن کالای ترخیصی در این مدت افزود: در حال حاضر حدود ۸ میلیون تن کالا در انبارهای گمرک کشور متوقف است و عمده‌ترین مشکل ترخیص این میزان کالا، صادر نشدن کد ترخیص و رهگیری کالا به شمار می رود که این موضوع هم با رسیدگی و پیگیری‌های مستمر در ماه‌های اخیر در حال برطرف شدن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9353
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما