۱۳۹۹-۰۶-۲۶ - ۱۲:۲۱

خام‌فروشی نفت و معدن از مشکلات اصلی کشور است

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: امروز خام فروشی نفت و معدن به منزله معضلات اصلی کشور محسوب می‌شود و با اقتصاد متکی به نفت نمی‌توان نخبه‌پروری کرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛«کامبیز مهدی زاده» روز چهارشنبه در هیجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در محل هتل اسپیناس تهران تصریح کرد: نفت یک سرمایه ملی است و سیاست های مرتبط با آن توسط دیگران تعیین می شود.

وی ضرورت جراحی برای جایگزینی نفت را در اقتصاد کشور خاطرنشان ساخت و گفت: بهترین جایگزین با توجه به نظر صاحبان اندیشه در این زمینه، معدن است.

مهدی زاده تاکید کرد: تکیه بر اقتصاد نفتی، ضامن توسعه کشور نیست و باید به سوی اقتصاد فناورانه و نوآورانه حرکت کنیم و دلیل موفقیت معاونت علمی ریاست جمهوری در این دوره نسبت به ادوار گذشته، تغییر ساختارهاست.

وی یادآور شد: سال های گذشته وجود کارخانه های سیمان، ذوب آهن و …به عنوان آثار و علائم پیشرفت و توسعه محسوب می شد، اما در جهان امروز فناوری و نوآوری مشخص می سازد که کدام کشور، پیشرفته است.

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستار حمایت از شرکت های استارتاپ و دانش بنیان شد که امروز در جهان روند روبه رشدی یافته اند.

وی لزوم دوری جستن از خام فروشی را برای اداره کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: سرمایه گذاری در بخش معدن بویژه اکتشافات عمقی اهمیت بسزایی دارد.

مهدی زاده پیاده سازی اکتشافات ژئو فیزیک هوایی را مهم ارزیابی کرد و گفت: تصاویر ماهواره ای زمینه ساز شناخت نسبت به ذخایر معدنی را فراهم می کند، ضمن اینکه پردازش داده ها هم مورد تاکید است.

وی استقبال معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه ارتقای فناوری در بخش معدن را خاطرنشان ساخت و اضافه کرد: بستر سازی، حمایت از طرح ها و ایده ها توسط این معاونت دنبال می شود و شرکت های دانش بنیان در بخش معدن می توانند در این ارتباط فعال شوند.

به گزارش ایرنا، آمارهای اعلامی تا پایان سال گذشته از حضور ۷۰ شرکت دانش بنیان در کنار شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدن حکایت داشت و این شرکت ها نزدیک به ۴۰۰ ایده نوآورانه ارائه داده بودند.

خداداد غریب پور رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو گفته بود: اکنون شرکت‌های معدنی به عنوان متقاضی و نیازمند دانش در کنار شرکت‌های دانش بنیان به عنوان عرضه‌کننده در یک فضای دو سویه نیازمندی‌های فناورانه خود را ارائه می‌کنند.

به گفته وی، شرکت‌های دانش بنیان به شکل عمده جوان‌های نخبه و فارغ‌التحصیل‌ هستند که به ارائه  ایده‌های فناورانه‌شان می‌پردازند و پس از بررسی این ایده‌ها مورد حمایت‌ شرکت‌های بزرگ و صنعتی و معدنی  قرار می‌گیرند.

ایران با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع، در جهان جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9050
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما