۱۳۹۹-۰۶-۱۵ - ۷:۲۸
بر اساس آمار ۵ ماه نخست سال ۹۹:

۱۰ میلیون تن کالاهای اساسی وارد کشور شد

تازه ترین آمارها نشان می دهد که در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۱۰ میلیون تن کالاهای اساسی وارد ایران شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مهدی میراشرفی رییس کل گمرک در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی اظهار داشت: تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان امروز در شرایط سخت تحریم‌ها فعالیت می‌کنند و بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات پیچیده و متناقض به موضوع تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرده اما در گمرک با همه توان در راستای کاهش مشکلات این حوزه قدم برمی‌داریم.

وی افزود: اگر زحمات و تلاش‌های فعالان اقتصادی در این زمینه نبود با وجود تحریم‌ها دشمنان به اهداف خود می‌رسیدند و این موفقیت حاصل همت بلند مردم و فعالان این حوزه است که سبب برهم زدن معاملات غرب شده و با توجه به وعده خداوند در قرآن در آینده نزدیک سختی‌ها به گشایش تبدیل می‌شود.

رئیس کل گمرک بیان کرد: در مدت ۵ ماهه ابتدای سال ۵۲ میلیون تن کالا به کشور وارد و از کشور صادر شده و سهم صادرات ۳۸ میلیون تن و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن است که اکنون دغدغه دولت تامین کالاهای اساسی است تا فشار بر مردم کمتر شود.

میراشرفی عنوان کرد: از ۱۷.۸ میلیون تن واردات حدود ۱۰ میلیون تن از کالاهای وارده کالاهای اساسی بودند و در زمینه کشاورزی نهاده‌های دامی در زمینه ذرت ۴.۳ میلیون تن واردات داشتیم که حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

وی ادامه داد: دیدگاه گمرک حمایت از تولید و تسهیل شرایط موجود است متاسفانه پیچیده‌ترین قوانین را در حوزه تجارت و تولید داریم به طوری که بیش از ۲۵ سازمان در حوزه تجارت در کشور متولی و نظارت دارند در صورتیکه دنیا بر ساده‌سازی در کاهش قوانین و مقررات و تسهیل آنها تاکید می کند.

رئیس کل گمرک خاطرنشان کرد: در زمینه کارشناسان مجازی ارائه خدمت بین خدمت‌گیرنده و خدمت‌دهنده سرعت می‌بخشد و درخواست رویت کالا را به گمرک گزارش می‌دهد و تعیین مسیر کالا در مسیر سبز و قرمز دنبال می‌کند که در واقع ارتباط فیزیکی و ملموس به غیرفیزیکی و غیرملموس تبدیل می‌شود.

میراشرفی بیان کرد: در زمینه صدور اظهارنامه‌ها قبل از تحریم‌ها این موضوع حدود ۲۰ روز طول می‌کشید اما اکنون تا ۴۰ روز هم ادامه دارد و این روند طولانی شده به همین سبب بیشتر فعالیت‌ها به صورت الکترونیکی در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود به همین سبب شعار گمرک از هرجا از هرزمان است.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۸ قانون گمرکی امکان بخشش ۱۰۰ درصدی جرائم در کمیسیون‌های گمرکی وجود دارد که می‌تواند به صفر تغییر کند که در هر دو حوزه واردات و صادرات شامل می‌شود.

رئیس کل گمرک بیان کرد: در زمینه احیای کمیته فنی یکی از اقداماتی که انجام شده تقریبا همه اختیارات گمرک ایران به گمرک استان‌ها داده شده و در زمینه مشکلات قطع سیستم گمرکی حدود ۲۵ سازمان به سیستم متصل می‌شوند و زمانی که سیستم یکی از سازمان‌ها قطع شود کاربری که از سیستم گمرک وارد شده مشکل این قطعی را گمرک می‌داند.

میراشرفی ادامه داد: با توجه به اینکه پهنای باند و سرعت سامانه به حد مطلوب نرسیده متاسفانه این مشکلات وجود دارد اما با تلاش‌های بسیار ارتباط ۲۴ ساعته شده تا در خارج از ساعات اداری و روزهای تعطیل هم امکان ارتباط با سیستم وجود داشته باشد.

میراشرفی تصریح کرد: شناسایی کالاهایی که برای صنایع استان راهبردی است انجام شود و در راستای تسهیل اقدامات به گمرک ارائه شود، ۲.۷ میلیارد دلار مبادلات با اوراسیا و صادرات ۸۲۳ میلیون و واردات ۱.۹ میلیارد دلار است که امیدواریم این اقدام توسعه پیدا کند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8535
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما