۱۳۹۹-۰۶-۱۳ - ۷:۵۳
موانع پیش روی نخودکاران؛

علت اختلاف قیمت زیاد نخود از مزرعه تا بازار چیست؟

نخود محصولی است که به اندازه کافی در کشور تولید می شود اما مشکلاتی در بخش قیمت و صادرات آن وجود دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فرصت مغفول مانده در کشاورزی و احیای کشت و صادرات نخود امشب ۱۲ شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

کلامی با اشاره به اینکه در خصوص نخود تولید به اندازه کافی داریم گفت: میزان تولید نخود در سال گذشته ۲۸۰ هزار تن بود و برای سال۹۹ حدود ۳۰۰ هزار تن پیش بینی شده است.

او با اشاره به اینکه علاوه بر نخود، لپه در کشور مصرف می‌کنیم افزود: نخود سیاه برای تولید لپه می‌آید و نرخ مصرف کننده هر کیلو نخود در کف بازار به صورت فله‌ای ۱۳ هزار و ۹۰۰ هزار تومان است.

دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صمت با اشاره به اینکه میانگین نرخ هر کیلو نخود در استان‌ها بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان است و این موضوع بستگی به کیفیت نخود دارد افزود:  وقتی نخود برداشت می‌شود فعالان اقتصادی آن را می خرند و سپس باید در واحد‌ها بسته بندی شود که هزینه‌های بسته بندی الان در کشور بالا است.

کلامی تصریح کرد: تا قبل از خرداد سال گذشته بهای تمام شده هر کیلو نخود بین ۵ تا ۶ هزار تومان بود و نرخ کف بازار در مقاطع مختلف بین ۷ الی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. برداشت نخود و حبوبات از تیرماه تا اواسط شهریور ماه شروع می‌شود، حجم زیادی از محصول در عرض ۲ ماه تولید و به بازار عرضه می‌شود و مصرف آن در طول ۱۲ ماه صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول گفت: دولت سعی می‌کند در بازار رقابتی، حداقل مداخله را داشته باشد، برای مداخله حداقلی چند ابزار را استفاده کردیم لذا از خرداد سال قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالا برداشته شد.

او با اشاره به اینکه میزان واردات نخود در سال ۹۹، ۲۰ هزار تن است گفت: چرا صادرکننده در سال ۹۵ ارزش صادراتی هر کیلو گرم نخود را یک و هفت دهم دلار اظهار کرده است، آن‌ها در سال ۹۸ که تعهد ارزی دارند اظهار شان را ۷۰ سنت یا یک دلار اعلام کردند.

تورم در تمام محصولات کشاورزی محسوس است

مرادی رئیس شورای ملی نخود ایران با اشاره به اینکه تورم در تمام محصولات کشاورزی محسوس است گفت:  قیمت نهاده‌هایی که در مزارع نخود مصرف می‌شود تغییر کرده است، کشاورز خودش زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند و بر روی زمینش کار می‌کند لذا قیمت نخود بالغ بر ۹ هزار تومان در می‌آید.

او با اشاره به اینکه سال قبل قیمت نخود ۷ هزار تومانی بود، اما امسال بیش از این مبلغ برای کشاورزان در می‌آید ادامه داد: سال به سال افت کاشت محصول نخود را خواهیم داشت، چون انگیزه‌ای برای کشاورز با این قیمت‌ها باقی نمی‌ماند.

مرادی با اشاره به اینکه باید قیمت را نسبت به تورم محاسبه کرد گفت: در برخی از محصولات قیمت‌ها چهار برابر شده، اما قیمت محصول نخود افزایش پیدا نکرده است، اگر قیمت نخود افزایش پیدا کند در سبد خانوار خود را نشان می‌دهد، سرانه مصرف نخود حداکثر ۲ کیلوگرم است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8481
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما