۱۳۹۹-۰۵-۲۷ - ۷:۳۴

سازمان تجارت جهانی از کندی رشد اقتصاد خبرداد

جدیدترین گزارشهای سازمان تجارت جهانی (WTO) از کندی رشد اقتصاد به سبب شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان حکایت دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛براساس پیش بینی های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان تجارت جهانی به سبب شیوع  بیماری کرونا موسوم به ویروس «کووید ۱۹»، فعالیت‌های اقتصادی و تجارت جهانی کالا در سال ٢٠٢٠ افت ١٣ تا ٣٢ درصدی را تجربه می کند.

این سازمان تجاری که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده، بر این باور است سقوط بازارهای مالی به سبب این بیماری مرگبار در سال میلادی  ۲۰۲۰ از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز بیشتر خواهد شد و در صورت همکاری تمام کشورها بازگشت به شرایط عادی ممکن است از سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

تعداد اعضای این سازمان ١۶۴ کشور است که در مجموع ٩٨ درصد از جریان تجارت جهان را تشکیل می‌دهند، پیش بینی کرده است که اکثر کشورهای جهان در سال جاری میلادی با ریزش دو رقمی در صادرات و واردات روبرو می شوند که در این میان آمریکای شمالی و آسیا بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

این نهاد بین المللی که نقش مهمی را در تسهیل مذاکرات تجاری کشورها و رفع اختلاف بین آنها، بوسیله ابزارهای پیش‌بینی‌ شده برعهده دارد؛ بر این باور است که شیوع ویروس کرونا که تاکنون هزاران تن را به کام مرگ کشانده، براقتصاد و بازارهای مالی دراروپا و آمریکا همچنین آسیا تاثیر منفی گذاشته است.

یافته‌های گزارش جدید سازمان تجارت جهانی حاکی است از اواسط مه  ۲۰۲۰ (اردیبهشت-خرداد ۹۹) اعضای این سازمان تجاری حدود ۲۵۶ اقدام تجاری به شیوه مستقیم مرتبط با کرونا را عملی کرده اند.

اقدام های تجاری به اجرا درآمده در زمان شیوع بیماری کرونا در دو مرحله به وقوع پیوسته است. در مراحل اولیه شیوع بیماری کرونا، برخی از اقدام های اتخاذ شده سبب ایجاد محدودیت در جریان تجارت آزاد در جهان شده است.

این در حالیست که از اواسط ماه مه بیش از ۵۷ درصد از کل اقدام های صورت گرفته با هدف تسهیل جریان تجارت بوده است.

علاوه براین در اوایل ماه مه، برخی از اعضای این سازمان تجاری محدودیت‌های صادراتی مربوط به ماسک‌های جراحی، دستکش بهداشتی، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دیگر اقلام پزشکی را لغو کردند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=7863
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما