۱۳۹۹-۰۵-۲۰ - ۱۴:۰۲

۸۴ درصد برنامه توسعه گلخانه های کشور محقق شد

معاون طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی چهار سال گذشته ۸۳۵۰ هکتار توسعه گلخانه‌ انجام شده که بیش از ۸۴ درصد تحقق برنامه صورت گرفته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛داریوش سالم‌پور معاون طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه طرح «توسعه گلخانه‌ها» یک برنامه ۱۰ ساله اقتصاد مقاومتی است، گفت: اجرای این طرح از سال ۹۵ آغاز شده و تا افق ۱۴۰۴ ادامه دارد ضمن اینکه طی چهار سال گذشته ۸۳۵۰ هکتار توسعه گلخانه‌ها انجام شده که بیش از ۸۴ درصد تحقق برنامه صورت گرفته است.

وی افزود: برای سال ۹۹ برنامه توسعه ۴۶۰۰ هکتار گلخانه پیش‌بینی شده ضمن اینکه تسهیلات بانکی با سود پایین، برای این منظور و برای سال جاری ۴,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها در نظر گرفته شده است.

در ادامه رحمت‌الله پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مصرف روغن‌های خوراکی در کشور بیش از ۱۸ کیلوگرم است، گفت: توصیه ما به مردم این است که برای حفظ سلامت خود مصرف سرانه روغن زیتون را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه هر فرد باید روزانه ۱۵ تا ۲۰ گرم روغن زیتون مصرف کند، گفت: با افزایش سرانه مصرف این روغن، میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تا اردیبهشت ماه ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه قارچ، گیاهان زینتی و گلخانه‌ها خسارت ناشی از شیوع بیماری کرونا برآورد شده است، اظهار داشت: پس از جمع‌آوری و پردازش این اطلاعات، دولت قارچ، گیاهان زینتی و گلخانه‌ها را نیز در قالب ۱۴ رسته آسیب‌دیده از کرونا پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا تسهیلات ۱۲ درصدی برای کارگرانی که در واحدهای تولیدی مشغول هستند، در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه علی‌رغم آسیب‌های وارد شده از کرونا، هیچ واحد گلخانه، تعطیل و کارگری نیز از این واحدها اخراج نشده است.

تقوی گفت: ۱۹ هزار و ۳۸۷ نفر برای دریافت تسهیلات در سامانه «کارا» ثبت‌نام کرده‌اند ضمن اینکه از دیگر اقدامات حمایتی در این راستا، امهال تسهیلات به مدت ۵ سال بوده است.

در ادامه این نشست، زهرا جلیلی‌مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ۱۲۲ هزار تنی تولیدات این دفتر در سال گذشته گفت: در حوزه نوسازی باغات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ۲.۵ برابر برنامه مصوب عملکرد داشتیم ضمن اینکه پیگیر احداث باغات مادر مرکبات و میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان و باغ مادری مرکبات در جنوب کرمان هستیم.

وی درباره توسعه کشت موز در کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه برای این کار نیازمند واردات ارقام تجاری سازگار با شرایط جنوب کشور هستیم و همچنین میزان مصرف آب موز بالا است، در زمینه توسعه کشت موز با احتیاط عمل می‌کنیم.

به گفته جلیلی‌مقدم، در برنامه ششم توسعه ۱۷۵۰ هکتار توسعه باغات موز در کشور انجام می‌شود که ۹۰ درصد آن در سیستان و بلوچستان است.

وی میزان مصرف موز در کشور را ۵۷۰ هزار تن اعلام کرد.

حسین زینلی مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۲۲۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور مغفول واقع شده است، گفت: تنها سه گیاه دارویی زعفران، زیره سبز و گل‌محمدی مورد توجه قرار گرفته که ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور داشته است.

وی اضافه کرد: محوریت کار ما در سال جاری تولید بذر است ضمن اینکه به مکانیزاسیون باید توجه کنیم و تنها راه رقابتی کردن کشور در این زمینه، استفاده از مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=7588
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما