۱۳۹۹-۰۴-۱۸ - ۷:۵۸

کرونا تولیدات صنعتی جهان را در کما فرو برد

تشدید نگرانی از انتشار ویروس کرونا که تاکنون صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده، اقتصاد بسیاری از کشورها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است؛ تولیدات صنعتی یکی از بخش‌هایی محسوب می‌شود که با بیشترین تاثیر منفی این بیماری مواجه شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بر اساس گزارش سازمان توسعه صنعتی ملل‌متحد (یونیدو)،  تولیدات صنعتی جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، با کاهش ۶ درصدی همراه شده است.
کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند، شدت رکود فعلی اقتصاد جهان از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
«کریستالینا جورجیوا»  رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که دولت‌های جهان برای مبازره با کرونا و کاهش پیامدهای آن بر اقتصادشان، تاکنون ۱۰ تریلیون دلار پرداخته اند اما مبارزه با پیامدها اقتصادی این بیماری نیازمند تلاش بیشتری است.

به گفته جورجیوا،  آمارهای نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به علت کرونا فقیرتر شده اند، از ماه مارس (آخرین ماه از فصل نخست سالجاری میلادی) بیشتر کشورها در جهان به علت گسترش کرونا، فعالیت‌های اقتصادی خود را به حال تعلیق درآورده اند.
پیش بینی شده است که با ادامه شرایط فعلی، تولیدات صنعتی اقتصادهای پیشرفته و درحال‌توسعه، با کاهش شدیدتری روبرو شود.

آمارها نشان می دهد که در فصل نخست سال ۲۰۲۰، تولیدات صنعتی کشورهای درحال توسعه و نوظهور به جز چین، به ترتیب با کاهش ۲ و ۱.۴ درصدی همراه شده، در حالی که در میان کشورهای آسیایی، صنعت چین که بزرگ‌ترین کارخانه‌دار جهان به شمار می رود،  با افت بی‌سابقه ۱۴ درصدی همراه شده است.
صندوق بین‌المللی پول نیز بر اساس تحلیل‌های آماری، گزارش می‌دهد که اقتصاد جهانی تا پایان سال جاری میلادی، افت ۴.۹ درصدی را تجربه خواهد کرد.

بر اساس اعلام این نهاد بین‌المللی، هیچ قدرت اقتصادی از این همه‌گیری در امان نخواهد بود،  به طوری که اقتصاد آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان است، امسال ۸ درصد کوچک می‌شود و اقتصاد کشورهایی که تنها از ارز یورو استفاده می‌کنند، سقوطی بیش از ۱۰ درصدی را تجربه خواهند کرد.
اقتصاد ژاپن نیز ۵.۸ درصد کوچکتر می‌شود و چین که تاکنون رشد اقتصادی بالایی را داشت، تنها یک درصد رشد خواهد داشت که بدترین عملکرد در چند دهه اخیر محسوب می شود و پیش بینی شده است که بحران همه گیری کووید-۱۹، کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را نیز در پی خواهد داشت.

همچنین براساس جدیدترین گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد، (آنکتاد UNCTAD) )، جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۴۰ درصدی روبرو می‌شود و کشورهای درحال توسعه، بیشترین آسیب را به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی متحمل خواهند شد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6292
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما