۱۳۹۹-۰۳-۰۸ - ۸:۰۲

زیان مرغداران به ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید

کارشناس صنعت طیور گفت: تاکنون مرغداران از ناحیه فروش مرغ ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان متضرر شده اند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور  اظهار کرد: امروز قیمت هر ‌کیلو مرغ زنده درب‌ مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تا ۸ هزار و ۵۵۰ تومان و در برخی استان ها قدری بالای ۹ هزار تومان است.

وی افزود: اگرچه قیمت فعلی مرغ به نرخ مصوب نزدیک شده، اما این قیمت هیچگاه مورد رضایت تولیدکنندگان نبوده است چرا که با احتساب ۱۲ درصد سود منطقی نرخ منطقی هر کیلو مرغ زنده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

چهارآیین ادامه داد: با وجود نوسان قیمت ریز مغذی و واکسن، قیمت منطقی مرغ زنده از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر است، به همین خاطر مرغداران همچنان در حاشیه زیان هستند.

به گفته وی، بنابر آمار تاکنون مرغداران از ناحیه فروش مرغ ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان متضرر شده اند.

این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته تغییر چندانی نداشته است، گفت: از هفته گذشته تاکنون قیمت ها در همین دامنه بوده است و پیش بینی می شود که تا پایان خرداد قیمت نوسان چندانی نداشته باشد.

وی نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت فروش هر کیلو مرغ را طبیعی دانست و گفت: در برخی مواقع جوجه ریزی کاهش می یابد که با این وجود تا ۴۲ تا ۴۵ روز بعد در بازار مرغ افت و خیر داریم.

اجرای رویکرد جدید خرید تضمینی مرغ امیدوار کننده است

وی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی و صدور دستورالعمل های جدید مقرر شده مازاد مرغ تولیدی با مباشرت تشکل ها از سطح بازار جمع آوری شود که امیدواریم مقدمات اجرای این کار به طور گسترده فراهم شود.

عضو سابق هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی افزود: روزانه ۲ هزار تن مرغ مازاد با همکاری تشکل ها باید از سطح بازار جمع آوری شود تا با کوتاه شدن دست واسطه ها از حاشیه زیان مرغداران کاسته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچنان ملتهب است، بیان کرد: در حال حاضر ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به میزان کافی در اختیار مرغداران نیست.

وی قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار تومان و قدری بالاتر بدست تولیدکننده می رسد.

چهارآیین با انتقاد از استمرار روند نوسان قیمت واکسن، ریزمغذی و دارو از ابتدای سال در بازار بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات ریز مغذی و واکسن، میدان برای دلالان و واسطه ها باز شده است، در حالیکه انتظار می رود سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده وظیفه کنترل قیمت و کنترل بازار و همچنین برخورد با عملکرد واسطه ها و دلالان داشته باشد تا التهاب در تامین مواد اولیه فروکش کند و آرامش به بازار بازگردد.

به گفته وی، پشتیبانی امور دام از حدود ۱۰ تا ۱۲ روز گذشته قول هایی مبنی بر بازگرداندن آرامش به بازار داده است که با این وجود طی روزهای آتی باید شاهد فروکش شدن التهاب قیمت نهاده در بازار باشیم.

این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه پشتیبانی امور دام موظف به تامین ۲۰ درصد نهاده های مورد نیاز است، گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان انتظار دارند درصد بیشتری از نهاده های مورد نیاز با نرخ مصوب تامین شود چرا که این امر در کنترل قیمت نقش بیشتری ایفا می‌ کند.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود نوسان قیمت در تمامی اقلام‌اساسی نباید انتظار داشت که قیمت مرغ نوسانی نداشته باشد، در حالیکه فروش با نرخ واقعی سبب استمرار تولید و حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده می شود‌.

چهار آیین افزود: در حال حاضر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان متضرر هستند که امیدواریم به مرور قیمت مرغ به نرخ منطقی برسد.

مصرف مرغ با وزن بالا فرهنگ ساخته و پرداخته واسطه گران

این کارشناس صنعت طیور با تاکید بر تولید مرغ سایز بیان کرد: در شرایط فعلی فرهنگ مصرف مرغ درشت، فرهنگ ساخته و پرداخته واسطه گران و سوداگران است، در حالیکه به نادرست گفته می شود که مردم خواهان مصرف مرغ درشت هستند.

به گفته وی، سوداگران و واسطه ها از قبل تولید مرغ درشت یک هزار میلیارد تومان پول بادآورده نصیبشان می شود، از این رو انتظار می رود که هر چه سریع تر فرهنگ گوشت مرغ اصلاح شود و تولید مرغ بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۲۵۰ گرم صورت گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: از ۱۲۰ میلیون تن مرغی که در دنیا تولید می شود، وزن مرغ زنده آن از ۲ کیلو و لاشه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم بیشتر نیست، به همبن خاطر انتظار می رود که به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه با اصلاح فرهنگ مصرف ماهیانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون جوجه ریزی در واحدهای مرغداری نیاز است، گفت: این در حالی است که با فرهنگ ساخته و پرداخته دلالان ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت می گیرد.

عضو سابق هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: برای ایجاد ثبات قیمت در بازار و حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده انتظار می رود که به سمت و سوی تولید مرغ سایز حرکت کنیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=4730
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما