۱۳۹۹-۰۲-۰۵ - ۱۰:۴۵

جزئیات حمایت‌های دولت از کسب وکار‌های آسیب دیده

شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد تا درصد قابل توجهی از کسب وکار‌ها و مشاغل با رکود و خسارت مواجه شوند که دولت تسهیلاتی را برای جبران این خسارات در نظر گرفته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛کسب وکار‌ها جز اولین بخش‌های اقتصادی بودند که شیوع ویروس کرونا بر آن‌ها تاثیر منفی گذاشت و در اسفند ماه به دلیل از دست دادن بازار شب عید بسیاری از کسب وکار‌ها با رکود شدید مواجه شدند.

این رکود و تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب وکار‌ها در سال جدید ادامه یافت و تعداد قابل توجهی از مشاغل تا آخر فروردین ماه تعطیل بودند.
با کاهش روند ابتلا به ویروس کرونا در کشور، دولت تصمیم گرفت، کسب وکار‌ها و مشاغل کم خطر می‌توانند از ابتدای اردیبهشت ماه با رعایت نکات بهداشتی، فعالیت خود را آغاز کنند.
با این تصمیم دولت، پاساژ‌های تجاری و خدماتی کار خود را از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز کردند، اما خسارتی که به کسب وکار‌ها و مشاغل در این مدت حدودا ۲ ماه وارد شد، هنوز مسئله مهمی است.
کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پیشنهاد‌هایی در راستای جبران خسارات وارد شده به کسب وکار‌ها به دولت ارائه دادند که بیشتر این کارشناسان بر مالیات، بیمه و کاهش هزینه‌های تولید اتفاق نظر داشتند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند هزینه‌های تولید و محدودیت در تجارت خارجی، در حدود یک سال گذشته برای واحد‌های تولیدی و مشاغل مختلف درد سر ساز شده است که دولت می‌تواند با تسهیل سازی در این امور تجاری و کاهش هزینه‌های تولید، حمایت ویژه‌ای از آن‌ها کرده باشد.
چندی پیش عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در خصوص وام حمایت از اشتغال مطرح کرد: پس از گفتگو‌های متعدد با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی یک طرح حمایتی در دولت مطرح شد.
وی افزود: گروه هدف این طرح شامل بنگاه‌های کسب و کاری می‌شود که بیشترین آسیب را در دوره شیوع کرونا دیده اند که ۱۱ دسته را در بر می‌گیرد، به صورت مشخص‌تر بنگاه‌هایی هستند که کسب و کارهایشان را فعال نگه داشته و نیروی کارشان را حفظ کنند.
منصوری عنوان کرد: تسهیلاتی که به نرخ سود ۱۲ درصدی ارائه می‌شود برای بنگاه‌های یک نفره ۱۲ میلیون تومان است که شامل دستمزد و درصدی باقی مانده سرمایه در گردش می‌شود، برای واحد‌هایی که بنا به دستور تعطیل شده اند این رقم ۱۶ میلیون تومان برای هر کارگر است البته این موضوع مشروط به حفظ نیروهاست.
معاون وزیر کار در رابطه با شرایط دریافت وام بیان کرد: برای وام‌های زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ دو ضامن، وام تا ۱۸۰ میلیون تومان ۳ ضامن و بالاتر از این رقم روال عادی بانک‌ها طی می‌شود.
به گفته این مقام مسئول، ثبت نام برای این وام‌ها حدودا از هفته سوم اردیبشهت ماه آغاز می‌شود و نحوه ثبت نام متقابلا اعلام خواهد شد همچنین تا مهر ماه تنفس اعلام می‌شود و بعد ۲۴ ماه دوره باز پرداخت وام است.
با این تفاسیر دولت در نهایت تسهیلات ویژه‌ای برای کسب وکار‌ها و مشاغل مختلف برای جبران خسارت وارد شده به آن‌ها در نظر گرفت که این تسهیلات می‌توانند در راستای جبران خسارات، کمک شایانی به بخش تولید داشته باشند.
منبع: میزان
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3455
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما