۱۳۹۹-۰۲-۰۲ - ۹:۴۳

اُفت میلیونی قیمت زعفران در روزهای کرونایی

به گفته عضو انجمن ملی زعفران با کاهش صادرات زعفران و تقاضا در بازار‌های داخلی، قیمت این محصول نسبت به دو ماه گذشته حدود یک میلیون تومان کاهش یافته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛در پی شروع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کسب وکار‌ها و بازار‌های فروش با کاهش عرضه و تقاضا مواجه شده اند به طوری که این اختلال در بازار موجب ضرر صاحبان کسب وکار شده است.

محصولات ایرانی که تا پیش از این به بازار‌های هدف صادر می‌شدند، هم اکنون در انبار ذخیره شده و بعضا با افت کیفیت مواجه شده اند.
زعفران جزو آن دسته از محصولاتی است که علاوه بر از دست دادن بازار‌های صادراتی، با افت عرضه در بازار‌های داخلی نیز مواجه شده است.
ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران و یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول در جهان، هم اکنون با رکود در بازار این محصول مواجه شده است.
در همین راستا علی حسینی، عضو انجمن ملی زعفران در خصوص آخرین وضعیت عرضه و تقاضا در بازار اظهار کرد: از ابتدای اسفند سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار خرید و فروش زعفران همانند بازار‌های دیگر با رکود مواجه شد به طوری که ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در جهان، هیچ صادراتی در دو ماه گذشته تجربه نکرده است.
وی افزود: علاوه بر صادرات، تقاضای محصول در بازار‌های داخلی نیز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده است و این کاهش تقاضا در بازار‌های داخلی و جهانی، منجر به افت یک میلیون تومانی قیمت هر کیلو زعفران شده است.
عضو انجمن ملی زعفران بیان کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر ویروس کرونا در ایران و جهان ریشه کن شود تا بازار‌های هدف برای صادرات زعفران را به دست آوریم تا به سبب آن، درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا کند.
حسینی ادامه داد: به دست آوردن مقاصد صادراتی به حمایت‌های ویژه دولت بستگی دارد چراکه در این ایام بسیاری از صادرکنندگان ضرر‌های زیادی متحمل شده اند و در راستای جبران این خسارات نیازمند فرصت و حمایت هستند.
وی خاطر نشان کرد: تولیدات زعفران ایران این قابلیت را دارد که نیاز تمام کشور‌های جهان به زعفران را تامین کند، اما این دستاورد بدون حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان امکان پذیر نیست.
عضو انجمن ملی زعفران با اشاره به تولید زعفران در سال ۹۹ تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و قوت سطح زیر کشت نسبت به سال‌های گذشته، پیش بینی می‌شود با افزایش تولید زعفران در سال جاری مواجه شویم.
حسینی مطرح کرد: هم اکنون با توجه به شرایط پیش رو، حجم زیادی از زعفران در انبار‌ها ذخیره شده است، با این وجود دولت پس از رفع ویروس کرونا باید به دنبال راهکار‌هایی باشد تا بیش از پیش زعفران ایرانی به کشور‌های جهان صادر شود.
منبع: میزان
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3323
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما