۱۳۹۹-۰۲-۰۲ - ۸:۱۱

واردات ۱۷ میلیون تنی کالای اساسی به بندر امام

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از واردات حدود ۱۷ میلیون تنی کالای اساسی به بندر امام خمینی (ره) در سال گذشته و فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: واردات انواع کالای اساسی به این بندر در سال و ماه گذشته به ترتیب ۲۷ و شش درصد نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل از این بازه‌های زمانی افزایش یافته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛عادل دریس درباره آخرین وضعیت عملکرد بندر امام خمینی (ره) و واردات کالای اساسی در سال گذشته و فروردین ماه امسال اظهار کرد:‌ مجموع تخلیه و بارگیری دوازده ماهه‌ کالاهای نفتی و غیرنفتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) در سال گذشته با ٩ درصد رشد به ۴۴ میلیون و ۶٨۴ هزار و ٧٣۴ تن رسید. همچنین در این بازه زمانی ١۵ میلیون و ۴٧٣ هزار و ٣٧۶ تن انواع کالای اساسی شامل ذرت، جو، کنجاله، دانه روغنی، شکرخام، روغن خوراکی، برنج و گندم در این مجتمع بزرگ بندری تخلیه شده است که ٢٧ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد.

وی افزود: مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در فروردین امسال با ١٧ درصد کاهش به ٢ میلیون و ٩٨۶ هزار و ٣٧٨ تن رسید و تخلیه کالاهای اساسی در همین ماه با ۶ درصد رشد یک میلیون و ٣٨٧ هزار و ١٢۶ تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  ادامه داد:‌ بارگیری کالاهای متفرقه (جنرال کارگو) مشتمل بر تجهیزات و لوازم کارخانه و قفسه چوبی با ۵٢ درصد رشد، کالای کیسه‌ای شامل سیمان با ٣٨ درصد، فله‌ی خشک مشتمل بر کودشیمیایی، سرباره‌ی فلزات، گنداله‌ی آهن، کلینکر، خاک‌های معدنی، پودرسنگ آهن با ٢٧ درصد و کالاهای کانتینری با ٢۴ درصد بیشترین رشد را بین کالاهای بارگیری شده در ١٢ ماهه‌ی سال ٩٨ به خود اختصاص دادند و در مجموع با ٢ درصد رشد به ١٠ میلیون و ٢١٨ هزار و ۴۶٣ تن رسید.

به گفته دریس، با احتساب رویه های گمرکی ثبت شده در ۱۲ ماهه سال ۹۸،   ۱۶ میلیون و ۵۲۳ هزار تن کالا در بخش واردات  و بیش از ۸ میلیون تن نیز در بخش صادرات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است. اما صادرات کالاهای اساسی در ۱۲ ماهه سال گذشته صفر بوده و واردات این نوع کالا در این سال  به میزان ۱۵ میلیون و ۶۰۵ هزار  و ۴۷۶ تن بوده است. همچنین صادرات کالاهای اساسی در فروردین ماه سال جاری  ۴ هزار  و ۳۲۸ تن بوده و واردات این نوع کالا در این ماه بیش از  یک میلیون  و ۳۳۱ هزار تن رسیده است.

وی درباره عملکرد بنادر آبادان و خرمشهر نیز اعلام کرد:‌ تخلیه و بارگیری ۱۲ ماهه سال گذشته، بنادر آبادان ۱۶۳ هزار و ۹۱۰ تن و صادرات غیر نفتی آن ۱۲۹ هزار و ۱۳۴ تن و واردات غیرنفتی  این بنادر نیز ۲۳ هزار  و ۷۵۴ تن بوده است. از سوی دیگر تخلیه و بارگیری نفتی و غیر نفتی  بنادر آبادان (همراه با اروند کنار و چویبده)، در اسفندماه سال گذشته، ۴ هزار و ۶۷۲ تن بوده است.

تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی ۱۲ ماهه بندر خرمشهر، ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۶۹۱ تن بوده که ۲۷ درصد رشد داشته و صادرات غیرنفتی، ۲ میلیون و ۶۱۸ هزار تن و واردات غیر نفتی نیز ۱۵۰ هزار و ۳۶۲ تن بوده است. جابجایی مسافر در این بازه زمانی نیز ۱۱۸ هزار و ۴۵۴ نفر بوده است. تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی بندر خرمشهر در اسفند ماه پارسال ۲۶۴ هزار و ۱۰۹ تن بوده که واردات غیرنفتی ۱۴هزار و ۶۲۴ تن و صادرات غیر نفتی نیز ۲۴۷ هزار و ۷۶۹ تن بوده است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3312
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما