۱۳۹۹-۰۱-۲۰ - ۸:۵۰

بستر سازی برای رونق صادرات ضامن جهش تولید است

رییس خانه معدن ایران گفت: امروز شرایط کشور و وضعیت بازار نفت، ضرورت صادرات غیرنفتی را آشکار ساخته و برنامه‌ریزی برای توسعه آن، ضامن جهش تولید است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛«محمد رضا بهرامن» خاطر نشان ساخت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران سال گذشته ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات به ازای صدور ۱۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی حاصل شد، اما توانمندی کشورمان بسیار بیشتر از این ارقام است.

وی تصریح کرد: ایران حدود چهار دهه تحت تاثیر تحریم های ظالمانه قرار دارد و در سالهای اخیر این امر تشدید شده، ولی با این شرایط سال گذشته رشد ۱۳ درصدی وزنی صادرات را شاهد بودیم و چنانچه در بخش معدن و صنایع معدنی، متولی مربوطه بگونه ای برنامه ریزی می کرد که ضامن توسعه صادرات بود، برخی از بازارها از دست نمی‌رفت.

بهرامن یادآور شد: آمار گمرک نشان میدهد میزان ارزش صادرات در سال گذشته نسبت به ۹۷ افت هفت درصد دارد که در بخش معدن و صنایع معدنی چنانچه سیاستگذاری اشتباه انجام نمی شد، از هدف دور نمی شدیم.

وی تاکید کرد: بدون نگرش دقیق و کامل به این بخش که به جای نفت در شرایط دشوار کنونی می تواند نقش آفرینی کند، نمی توان در مسیر اهداف پیش بینی شده حرکت کنیم.

رییس خانه معدن معتقد است: بررسی موضوع تحریم ها نشان می دهد، این موضوع در چارچوب بسترهای مختلف عینیت یافتند و بخشی از ظرفیت بخش معدن با یک تصمیم اشتباه ضربه ۱۰۰ درصدی وارد شد.

وی یادآور شد: باستناد آمار گمرک سال گذشته متوسط هر تُن کالای وارداتی ارزشی به  میزان یکهزار و ۲۲۰ دلار داشت، اما ارزش میانگین هر تن کالای صادراتی کشورمان رقم  ۳۰۹ دلار را نشان می‌دهد.

بهرامن اضافه کرد: سال گذشته تشکل ها باوجود اینکه اطلاعات کافی را درحوزه عملکردی خود و مشکلات پیش روی عرصه تولید و صادرات دراختیار نمایندگان قوای سه گانه (مقننه، قضائیه و مجریه) در قالب کمیته ماده ۱۲ قرار دادند، اما در تصمیم ها واقع نگری انجام نشد.

به گفته وی، چنانچه کمیته یاد شده بخوبی برای موضوع عوارض صادراتی بررسی لازم را انجام می داد، همه مجموعه های معدنی از جمله سرب و روی، کرومیت و سنگ های تزئینی نباید مشمول عوارض صادراتی می شدند.

رییس خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: اهل حرفه معتقدند به جای بستر سازی برای رونق صادرات در شرایط دشوار کنونی، به راحتی با سیاست‌های کلان بر روی صادرات قفل زده ایم.

وی تصریح کرد: ارزیابی فعالان بخش معدن اینکه تیم اقتصادی دولت، اعتقادی به رونق بخشیدن به امر صادرات به عنوان یک اصل نداشت و با ضربه‌ای که به صادرات کشور با اعمال عوارض بر روی مواد معدنی وارد ساختیم، بازگشت به شرایط پیشین بسیار هزینه ساز است.

آمار های سال ۹۷ گویای صدور بیش از ۹ میلیارد دلار کالاهای بخش معدن و صنایع معدنی داشت و انتهظار نمی رود سال گذشته نیز عملکرد سال ماقبل محقق شده باشد.

بهرامن تاکید کرد: سیاست توسعه صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی باید به شکل همه جانبه اجرا می شد، نه بر روی فولاد متمرکز شود و حتی زنجیره آن نیز مورد توجه قرار نگیرد و در بخش فولاد به شمش بها دادیم و این واقع بینی به دنبال نداشت.

امروز بطور متوسط سالیانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال استخراج می شود که ۶۰ تا ۶۵ درصد آن مصالح ساختمانی است.

 

منبع: ایرنا

 

 

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2743
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما