۱۳۹۹-۰۱-۱۸ - ۱۱:۵۵

صادرات برق؛ تضمین امنیت کشور

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه با صادرات برق، یک استراتژی کاربردی و مهم را دنبال کنیم، گفت: صادرات برق می‌تواند متضمن ایجاد امنیت، بالا بردن قدرت چانه زنی در مراودات بین المللی، ارزآوری و خلق ثروت برای کشور باشد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛پیام باقری درباره ایجاد امنیت انرژی با صادرات برق اظهار داشت: امروزه صادرات انرژی و بالاخص برق و ایجاد امنیت از این مسیر در دنیای انرژی به نوعی حرف اول و آخر را در مراوردات بین‌المللی می‌زند. بسیاری از پارامترهای دنیا حول محور انرژی شکل می‌گیرد، سیاست گذاری‌ها، تصمیمات کلان و تعاملات بین‌المللی بر پایه انرژی بنا گذاشته شده است. بنابراین انرژی چه به لحاظ توسعه و ایجاد امنیت و چه به لحاظ خلق ثروت بسیار مهم است و به نوعی برای استفاده از آن در دنیا رقابت وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از کشورها در تلاشند که منابع انرژی مثل نفت، گاز و برق را از خارج از کشور خود بدست بیاورند و بسیاری از کشورها هم که از انرژی‌های فسیلی بی‌بهره‌اند، در تلاشند این منابع را در کشور خود ایجاد کنند، به طوری که امروزه می‌بینیم، حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر چقدر در حال توسعه و تعیین کننده هستند.

 نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در برنامه‌های بالادستی کشورها بویژه کشورهایی که از منابع سوخت‌های فسیلی چندان بهره‌مند نیستند، به سمت انرژی هسته‌ای و یا تجدیدپذیر حرکت می‌کنند، اما بهرحال با توجه به بالا بودن ریسک انرژی هسته‌ای تجدیدپذیرها روند رو به رشد سریع‌تری دارند.

وی ادامه داد: اکنون تکنولوژی‌ها روزآمد و پیشرفت کرده و به این ترتیب قیمت تامین انرژی از تجدیدپذیرها هم کاهش می‌یابد و به نوعی می‌توانند داعیه رقابت با انرژی فسیلی داشته باشند.

باقری تاکید کرد: ما نیز از طریق تولید انرژی و خودکفا شدن در این زمینه می‌توانیم کشورهای اطراف و منطقه را به خودمان وابسته کنیم  و با صادرات، یک استراتژی کاربردی و مهم را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر در قوانین بالادستی، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم کشور ما به این موضوع توجه شده و به دولت تکلیف شده که به هاب انرژی منطقه تبدیل شود، بنابراین ضرورت این مسئله را همه تشخیص داده‌اند، چرا که می‌تواند متضمن ایجاد امنیت، بالا بردن قدرت چانه زنی در مراودات بین المللی، ارزآوری و خلق ثروت برای کشور باشد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ما در زمینه صادرات و تبادل برق در کشور توانمندی بالایی داریم، در ظرفیت نصب شده نیروگاهی مقام اول منطقه را داریم، صنعت برق قدرتمندی داریم و باید مرکز ثقل شبکه در منطقه باشیم که البته مستلزم این است که مسیر توسعه را هموار کنیم.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2655
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما