۱۳۹۹-۰۱-۱۳ - ۱۱:۳۳

راهکار جهش تولید در صنعت قطعه‌سازی

بیگلو گفت: جهش تولید را در پارامترها و جوانب مختلفی از جمله تیراژ تولید، کیفیت محصولات، مدیریت بازار و نحوه توزیع خودروها در سطح بازار و … می توان تحت بررسی قرار داد. اما اولین اتفاقی که به نظر بنده باید بیفتد این است که ما بتوانیم در بحث تیراژ تولید، این تولید بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز را تثبیت کنیم.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛به اعتقاد دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو، باتوجه به عملکرد قطعه سازان و خودروسازان در ماه های پایانی سال و تحقق رونق تولید، چنانچه مشکلات از جانب تامین و کنترل قیمت مواد اولیه و ارز برطرف شود، نقدینگی از محل سوددهی ها تامین و جهش تولید محقق خواهد شد.

مازیار بیگلو، در رابطه با ملزومات شعار سال در صنعت قطعه و میزان تحقق رونق تولید در سالی که گذشت،  اظهار کرد: صنعت قطعه سازی سال ۱۳۹۸ را  در شرایط نامناسبی آغاز کرد. در ابتدای سال سردگمی از بابت افزایش قیمت نهاده‌های تولید، ارز، مواد اولیه و امثال آن ایجاد شده بود؛ ضمن اینکه  روند تولید خودروسازان کم و بیش به کمتر از هزار دستگاه در روز رسیده بود که بسیار پایین بود، اما با اقداماتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پیش گرفت و اتفاقاتی که در هردو خودروساز رخ داد، خوشبختانه مجددا در اواخر سال شاهد رشد تیراژ تولید ۱۵۰ درصدی بودیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو افزود: درست است که سال را با تولید حدود هزار دستگاه در روز برای هریک از دو خودروساز بزرگ آغاز کردیم اما همانطور که شاهد بودیم با بیش از ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دستگاه در روز سال ۱۳۹۸ به پایان رسید و حتی یکی از این خودروسازان رکورد ۲۵۰۰ دستگاه را هم ثبت کرد؛ لذا تصور می کنیم که طبق شواهد، در سال ۱۳۹۸ شعار رونق تولید را حداقل در صنعت قطعه سازی و خودروسازی به خوبی اجرا کردیم و کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشتیم.

وی در رابطه با نامگذاری سال ۱۳۹۹ به “جهش تولید” تاکید کرد: جهش تولید را در پارامترها و جوانب مختلفی از جمله تیراژ تولید، کیفیت محصولات، مدیریت بازار و نحوه توزیع خودروها در سطح بازار و … می توان تحت بررسی قرار داد. اما اولین اتفاقی که به نظر بنده باید  بیفتد این است که ما بتوانیم در بحث تیراژ تولید، این تولید بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز را تثبیت کنیم و هر خودروساز ما به جایی برسد که افت زیر ۲۰۰۰ دستگاهی نداشته باشد و سپس به سمت افزایش تیراژ تولید ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ دستگاه در روز برای هریک از خودروسازان حرکت کنیم.

این کارشناس صنعت قطعه سازی با بیان اینکه برنامه درنظر گرفته شده توسط وزارت صمت برای تولید بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، واقع بیانه است، گفت: این برنامه اکنون نیز قابل تحقق است. صنعت قطعه سازی نشان داده است که ظرفیت تولید بیش از دو میلیون دستگاه را هم در خود ایجاد کرده اما یک سری مشکلات همچون تامین مواد اولیه به ویژه مواد اولیه داخلی، فراتر از اختیار صنعت قطعه سازی و خودروسازی است.

بیگلو تصریح کرد: طی دو – سه ماه گذشته ( دوماه پایانی سال ۱۳۹۸)، مواد اولیه داخلی علاوه براینکه افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی داشته، به راحتی هم در بازار پیدا نمی شد؛ بنابراین یکی از اولین قدم هایی که باید توسط وزارت صمت برداشته شود، این است که این دست مشکلات حل شوند. این مواد اولیه، موادی هستند که داخلی بوده و معادن، چاه های نفت، پتروشیمی ها و تولیدکنندگان معدنی آن ها همگی داخلی هستند؛ لذا قاعدتا در تامین و مسائل مالی آن نباید مشکلی وجود داشته باشد. وزارت صمت  علاوه براینکه قیمت این موارد را تلاطم های عجیب و غریب نجات دهد، دسترسی به این مواد در بازار را هم باید تسریع و مواد اولیه مورد نیاز بازار را تامین کند.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو، ادامه داد: بحث دوم، بحث تامین مواداولیه و قطعاتی است که منشاء خارجی دارند که اگر بخواهیم صرحتا بگوییم، در حقیقت بحث تامین ارز است. چالش بسیار سختی در سال جاری در پیش داریم. علاوه بر موضوع تحریم ها که از پیش وجود داشته، مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی کشور هم اضافه شده است که کار را سخت تر خواهد کرد؛ بنابراین ضمن اینکه باید نهضت خودکفایی که وزارت صمت به راه انداخت و مبالغ بسیار خوبی هم توانست صرفه جویی ارزی داشته باشد، ادامه دار پیش برود، بایستی به طور موازی بانک مرکزی راهکارهای تامین ارز را هم ارائه دهد تا بتواند ارز مورد نیاز بخش تولید را تامین کند.

به اعتقاد وی، چنانچه این دو مشکل عمده حل شود، ثبات تولید رخ خواهد داد که با تامین نقدینگی های مورد نیاز، جهش تولید را هم محقق کرد. این تامین نقدینگی نیز راهکارهای مختلفی دارد. همین ابتدای سال قصد نداریم که بگوییم تسهیلات ارائه دهند. در حقیقت چنانچه قیمت خودرو اصلاح شود و بتوان قیمت خودرو و مواد اولیه را مدیریت کرد، نقدینگی از محل سوددهی خودروسازان و قطعه سازان قابل تامین است اما متاسفانه در حال حاضر شرایط به جایی رسیده است که به دلیل افزایش قیمتها، سودی حاصل نمی شود؛ لذا با مدیریت قیمت مواد اولیه، تامین مواد اولیه و همچنین قیمت ارز و تامین آن برای قطعه سازی و خودروسازی، حجم بسیار زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد و جهش تولید قابل دستیابی خواهد بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2496
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما